3452 Breda café restaurant Alph. Bellefroid 1912

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3452 Breda café restaurant Alph. Bellefroid 1912

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart met zegel, gestempeld Breda 5 juni 1912
de afzender is E.M. Duchateau
C Regiment Infanterie
H Bataljon I Compagnie
Holland
Breda
de kaart is naar Duchateau in Liège (Luik) gezonden, alwaar hij ook is afgestempeld
Bijlagen
3452.jpg
3452a.jpeg
3452b.jpg
Elisa
Zoeker
Berichten: 35
Lid geworden op: vr jan 28, 2011 5:52 pm

Bericht door Elisa »

De meeste Bellefroids die Alphonse in hun naam hebben kwamen uit Maastricht.

Er was een Emanuel Théodore Duchateau, geb. in Maastricht in 1892. Dat zou de militair kunnen zijn die de kaart gestuurd heeft. Hij was toen 20 jaar.
Zijn moeder heet net als de caféhouder: Bellefroid

Zou dit in Maastricht kunnen zijn, ook gezien het huisnummerbordje (of is dat geen huisnr. bordje?)
(De militair had misschien wel wat kaarten van huis meegekregen om te versturen.......)
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Elise heeft gelijk. Stassen, Duchateau, Bellefroid, bouwstijl en huisnummerbordje: het zou me verbazen als het géén Maastricht was. Nu nog even uitzoeken waar. :-)
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Café Restaurant Alphons Bellefroid: Muntstraat 45

Bericht door Ingrid »

Ik heb er vandaag in de Stadsbibliotheek het Adresboek van Maastricht op nageslagen. Alphons (J.M.A.) Bellefroid (in Limburg werd de laatste voornaam vaak gebruikt als roepnaam) leidde een afwisselend beroepsleven. In 1890 is een A. (Alphons?) Bellefroid kantoorbediende. In 1905 is J.M.A. (onze Alphons) Bellefroid sigarenhandelaar op het adres Onze Lieve Vrouweplein 1. In 1913 vinden we hem als kastelein van het café-restaurant Alph. Bellefroid op Muntstraat 45. Het lijkt van korte duur te zijn geweest want in de latere Adresboeken is hij kelner, woonachtig op Markt 32.

De Muntstraat is een van de winkelstraten in het oude centrum en ik vrees dat deze pui allang de weg van de modernisering is gegaan. Maar ik heb het niet ter plaatse gecheckt. Misschien dat iemand met Bing- of Google Earth-talenten het eens naziet?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Nee, er is geen enkele gelijkenis, het pand is dan ook drie keer verbouwd. Maar deze website http://www.knijnspiep.nl/knijnspiephistorie.php geeft een stukje geschiedenis van het pand. In 1910 zou daar een zaak voor corsetten en dergelijke in hebben gezeten en dat klopt met de adresboeken. De eigenares was een mevrouw Bellefroid. (!)

Wat mij enigszins stoort is dat Brand de zaak zou hebben overgenomen en omgebouwd tot café. Dat is goed mogelijk, maar waarom adverteert Bellefroid dan met KronenBräu en Pilsener uit München? Voor mij staat vast dat de huidige Knijnspiep [konijnenhol] het gezochte pand is, de basisverdeling van de benedenpui bevestigt dat ook. Maar er moeten nog wel enige puntjes op de i komen.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1670
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Geen enkele gelijkenis? Valt dat niet een beetje mee: de breedte van het pand klopt en ik zie ook op het ZP toch wel dezelfde bepleistering...

Oh ja: en we zien de overburen gespiegeld, wat zat daar? Ik lees "...AYE".
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik heb er de bundel 'Traditie en vernieuwing, 125 jaar Brand' (Wylre 1996) op nageslagen en bemerk dat ik anachronistisch dacht in merken in plaats van in bieren. Rond 1900 hebben enkele heren Brand zich bekwaamd in Duitsland om in plaats van de plaatselijke bovengistende bieren, zoals Mestreechs Aajt (donker bier), te leren hoe je ondergistende heldere bieren moest maken ('Technische vernieuwingen', pp. 72-77). In 1903 werden door Brand in Maastricht maandelijks gemiddeld 1525 liter Pilsener op fles verkocht, en 94 liter Münchener bier. Het was nog slechts een begin. In de oorlogsjaren en daarna begon de firma eerst echt voet aan de grond te krijgen.

Bellefroid is dus waarschijnlijk als zetbaas in dienst van Brand geweest. Ik zie nu ook dat links op de ruit onder het opschrift 'Verlof' de naam 'M. Brand' staat.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

De foto horizontaal 'geflipt' levert voor de overburen (waarschijnlijk) op: De la Haye-Jonas, [nr.] 46.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1670
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Kijk, en muntstraat 46 kan ik in de spiegeling herkennen (vooral het rijtje "kleine zuiltjes"):
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand: ... 100523.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”