4505 wegenbouwwerkzaamheden naast spoorbaan

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4505 wegenbouwwerkzaamheden naast spoorbaan

Bericht door Arnold Tak »

2 fotokaarten van dezelfde plek
rechts loopt en spoorbaan
de vergroting is links zichtbaar op de tweede foto
Bijlagen
4505-1.jpeg
4505-2.jpeg
4505-2a.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Sjoerd Eeftens mailde mij gisteren kort na de middag onderstaande oplossing

Bericht door Arnold Tak »

Oplossing 4505
De plaats is Alkmaar, aan de zuidzijde. De aanleg van de onderdoorgang ten zuiden van het emplacement is in volle gang. Ik zal nog proberen de bouwdatum van de tunnel te achterhalen zodat de foto’s meer precies kunnen worden gedateerd.

4505-1 De ketelwagen staat op een kopspoor om de machines van brandstof te voorzien. Uiterst rechts seinhuis III, dat de zuidzijde van het emplacement beheerste. Het huisje dat zichtbaar is boven de ketelwagen is wachterswoning 42, waar de wachter woonde die de overweg hier bediende.

4505-2 Boven de schutting is de locomotievenloods H84 van de HSM zichtbaar, gebouwd in 1913 voor de HSM. De rechthoekige stenen loods telde vijf sporen en acht traveeën, waarachter zich een even breed lager gebouw bevond van drie traveeën, dat de dienstruimten herbergde. In de loods vonden de hoofdlijn stoomlocs maar ook de tramlocomotieven onderdak. Deze reden op de tramlijnen naar Egmont, Bergen en Schagen via Warmenhuizen. Het stoomdepot werd op 5 september 1955 opgeheven, maar de loods is nog jaren blijven staan.

4505-3 Op deze foto zijn de dienstlokalen achter de locomotievenloods goed zichtbaar. Rechts is een elektrische trein samengesteld uit Blokkendozen zichtbaar. Deze reden Alkmaar naar Amsterdam v.v.. Te Alkmaar kon je overstappen op de stoomtrein naar Den Helder of Hoorn of op één van de tramlijnen. Er staat een kolenwagen naast het kolendepot.

Groeten, Sjoerd Eeftens
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Alkmaar

Bericht door Arnold Tak »

Sjoerd, ik had mijn hoop ook zo'n beetje op jou gevestigd, daar waar het de treinen en sporen betreft. Fijn dat je mijn site goed in de gaten houdt. Wat een prachtig uitvoerige en perfect gedocumenteerde reactie. Ontzettend bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Alkmaar”