3417g fraaie 1900 panden in rij SvW

Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3417g fraaie 1900 panden in rij SvW

Bericht door Arnold Tak »

op kaart staat: Delft Nieuwe Plantage, maar mijn gast heeft geen bewijs daarvan kunnen vinden
Bijlagen
straat wand.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Interessante prent. In ieder geval niet in Delft. Daar kwamen geen buitentrappen voor als rechts op de foto. Nog geen idee.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

geen delft

Bericht door wijngaarden »

gelukkig geen delft , was al bang dat het toch de nieuwe plantage was..
:cool:
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1670
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

De straat lijkt omhoog te lopen, dus zoeken in een plaats met hoogteverschillen.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

tsja en laat ik nou net aan nijmegen of arnhem denken , mede omdat ik die gebieden niet goed ken en deze panden daar wel vind passen . :cool:
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Nijmegen sluit ik niet uit, Arnhem eigenlijk wel. De hoogteverschillen kunnen worden veroorzaakt doordat de woningen aan een plantsoen op voormalige vestingwallen zijn gelegen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Een hele straatwand in uitbundige chaletstijl is zeldzaam en moet te vinden zijn. Nijmegen kwam ook het eerst bij me op, maar daar komt deze stijl maar weinig voor.
Overigens heb ik niet de indruk dat de straat helt. In ieder geval staan de huizen keurig op een rechte horizontale lijn. Het lijkt me dat de voortuinen dieper worden.
histor

Zwitsers?

Bericht door histor »

Wij noemden dat in Roosendaal 'Oostenrijkse woningen'. Ik weet dat er een aantal lag achter de St.-Corneliskerk, richting Wouw/Bergen op Zoom, maar ik heb er als toenmalig kleuter geen enkele herinnering aan. Op de beeldbank van Roosendaal heb ik niets kunnen vinden, maar dat betekent niet dat er niets is. Kwestie van vraagstelling, vermoed ik.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Oostenrijkse woningen zijn het zeker niet. In Roosendaal staan deze o.a. in de Canadese- en Engelselaan. In Nederland zijn hiervan zo'n 850 stuks gebouwd na de tweede wereldoorlog.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik heb geprobeerd een nadere analyse van dit mooie plaatje te maken.
Erwin Petter suggereerde dat de straat opliep. Dit zie ik niet, maar wel, zoals gezegd, dat de voortuinen dieper worden.
Of de eerste 10 huizen een gesloten gevelwand vormen weet ik niet zeker, maar ik neem aan van wel. Een dergelijke gevelwand is alleen te vinden in een grotere stad.
Mogelijk is er tussen het 10e huis en de volgende huizen een zijstraat. De rooilijn van die volgende huizen ligt verder naar links.
Het tuinhekje rechts beneden hoort bij het niet zichtbare nulde huis.
Het eerste huis heeft een buitentrap. Zulke trappen komen maar in een beperkt aantal plaatsen voor, zoals Nijmegen, Arnhem, Zutphen (Deventerweg), Groningen (Radesingel), Rotterdam en misschien Amsterdam. Sporadisch in Den Haag (Belgisch Park: Belgische Plein, Gentsestraat).
Vrij zeldzaam zijn erkers op de eerste etage midden boven een tweetal verticale ramen. In Den Haag komen dergelijke erkers wel voor, maar ze staan steeds recht boven het raam naast de voordeur.
Twee van de vier erkers hebben een bijzondere, bouwkundig vindingrijke ondersteuning (console?). Ik heb zulke wel gezien, maar er schieten me geen voorbeelden van te binnen.
Zulke erkers zijn onderhoudsintensief. Als deze panden nog bestaan, is het mogelijk dat erkers zijn vervangen door gewone vensters.
De bouwstijl heeft allerlei kenmerken van chaletstijl, maar ook van art-nouveau en nog wat neostijl.
Er zijn schuiframen; het dus Hollands.
Huisnummers zijn niet te zien.
Waarschijnlijk grenzen de tuinen direct aan de (vent)weg en is er geen trottoir. Dan staan de bomen links in of aan de linkerberm, of bij een ventweg aan de rechterberm van de hoofdrijbaan.
Gelet op de zonwering kijkt de fotograaf in een noordelijke richting.
Wie kent concrete voorbeelden van bijzondere elementen?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Alkmaar”