4346g binnenplaats / cour met wit beeld (Jezus?) HAVC


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van instellingen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4346g binnenplaats / cour met wit beeld (Jezus?) HAVC

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen pbk, No. 258/7. Brinio, Rotterdam
deze uitgeverij gaf kaarten uit van plaatsen in heel Nederland, vaak met een r.k. signatuur
Bijlagen
4346g.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Gezien de naar binnen draaiende ramen is dit ergens in Limbur, als het al in Nederland is.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

In elk geval ergens op geaccidenteerd terrein. Het is een beetje vreemde foto, met het linker gebouw ouder dan het rechter. De rechter gevel heeft twee toegangsdeuren, waarvan er een via een langs de gevel aangebrachte trap toegang geeft tot de 'tuin'. Vreemd vind ik de twee nissen onder de trap die te smal zijn om zinvol als toegang te dienen tot een kelder(tje). Een bouwkundig element om materiaalkosten te sparen? Het beeld lijkt met die donkere vlek op de borst een Heilig Hart-beeld, maar het kan evengoed een voorstelling van Maria zijn, die soms eveneens met een brandend hart wordt afgebeeld. Het beeld is naar rechts gewend, waar kennelijk een pad wegloopt. Wat ik er vreemd aan vind, is dat het hier zo tussen de bebouwing is gepropt. Als er weinig plaats was (en dat lijkt er op), dan zou je verwachten dat het in een halfrond perkje dichter tegen de gevel aan was geplaatst. Maar nee, het staat in een vrijliggend, rond perk met een wandelpad eromheen. Als draaicirkel voor rijtuigen of auto's lijkt het me hier te benauwd. Bovendien zou je die verwachten aan de voorzijde van het gebouw.

Kennelijk gaat het om achtergevels van een klooster of school/kostschool. Het laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk. Om onduidelijke redenen (de baksteen? de doodse gevel? de dwars overstekende elektriciteitsdraden?) doet het mij denken aan België. In ieder geval niet een van de vele mogelijkheden in Maastricht of directe omstreken. Het enige dat er qua baksteenbouw enigszins bij in de buurt komt, is de school van het klooster Sacré Coeur in de toenmalige gemeente Heer, nu Maastricht. Maar daar is het niet.
Bijlagen
Heer, Sacre Coeur.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Instellingen”