5964 hefwerktuig met slinger en tandwielen op wielen


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van instellingen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5964 hefwerktuig met slinger en tandwielen op wielen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart op Agfa-fotokaartpapier
2 mannen met pet, in ieder geval geen nazaten van Michiel de Ruyter (draaide ook aan een wiel)
Bijlagen
5963.jpeg
5963a.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Lijkt me niet. Het ding staat boven een open rioolput.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dat dit een hijsinstallatie is, daar geloof ik niet in. Daarvoor is de constructie naar boven te licht. Links van het geheel staat nog iets op wielen of wiel. Valt er nog iets te maken van die emblemen op de petten? Beide heren bij het apparaat zijn niet in werkkleding, de persoon er achter wel.
Mogelijk gaat het hier om riool inspectie, alleen waar is de vraag.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik herinner me dat in de jaren 1950 in Den Haag de hoofdriolen in de straten gereinigd werden m.b.v. een wagentje en staalkabels. Dit is te zien op https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... &reverse=0. Het merkwaardige wagentje werd geplaatst boven of bij een put van het hoofdriool (geen straatkolk) in het midden van de rijweg. Aan de staalkabel werd een soort emmer verbonden die door het riool werd getrokken om het slib tussen twee rioolputten te verwijderen. Hoe dit werkte weet ik verder niet. Mogelijk had dit wagentje dezelfde functie als het oudere handwerktuig op het zoekplaatje.
Misschien heeft Hans de Haas hier meer herinneringen aan?
Wat we hier zien lijkt me belangrijker dan waar het is.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Ik denk ook dat het riool reiniging is. Zoeken op riool ontstopping ben ik een site tegen gekomen met riool geschiedenis en oude foto's. Ben zoals gebruikelijk de URL vergeten, maar een foto uit Amsterdam gaf enige gelijkenis in 1938.
Plaats reactie

Terug naar “Instellingen”