3185 Poortje in het Krom

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3185 Poortje in het Krom

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen prentbriefkaart, uitgave E. & B.
Bijlagen
3185.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Waarschijnlijk 't Krom in Haarlem. Ik kan echter geen heel hard bewijs vinden.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Mogelijk heb ik het bewijs gevonden voor Peters vermoeden dat deze prentbriefkaart in Haarlem is opgenomen. In een archeologisch rapport komt zijdelings 't Krom ter sprake:

Bij ’t Krom [nr.] 8 zijn niet de (mogelijk latere) rooilijnen opgegraven, zodat we niet weten in hoeverre de bebouwing samenvalt met
deze rooilijnen. Het is niet uit te sluiten dat het oostelijke zij-erf van ’t Krom 8 tot een bepaald moment eerst straat is geweest en in een later stadium een verbreding van het erf en daarmee versmalling van de straat (’t Krom) heeft plaatsgevonden.
De hoek van ’t Krom had in elk geval tot kort voor 1822 een iets flauwere verspringing in plaats van een hele scherpe hoek, zoals de kaart van Thomaszoon uit 1578 ons ook eigenlijk toont. Dit kwam omdat het zij-erf van ’t Krom 8 onbebouwd was en het verkeer in ieder geval iets meer manoeuvreermogelijkheden had. Het meest in de hoek gelegen perceel – perceel 1710 op de kadastrale kaart van 1898 – is pas na 1898 bebouwd. De bebouwing van deze hoek maakte van het tracé van ’t Krom pas echt een winkelhaak, in plaats van een meer flauwe bocht.
http://media.leidenuniv.nl/legacy/haarl ... erzoek.pdf

Mogelijk kijken we op de foto naar een poortje in de muur van dit perceel, terwijl het straatje rechts om de hoek verder loopt. Misschien dat de kadasterkaart of het telefoonboek ons verder helpen?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hier wellicht: https://goo.gl/maps/yADy6

Nog geen goed bewijs gevonden...
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

deze kaart 03-05-2015 op Marktplaats gezien: Koudhoorn?

Bericht door Arnold Tak »

Koudhoorn Poortje in het Krom.
Er staat nog een kaart met deze adressering op Marktplaats.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

haarlem

Bericht door wijngaarden »

Arnold, vermoedelijk is deze kaart uit een serie welke ik in mijn verzameling heb. achterop staat in potlood ,,kweekschool voor onderwijzers koudenhorn haarlem ,,
Deze serie heeft de zelfde layout als ,t krom en heeft links een kartel rand. :cool:
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Naar ik nu begrijp is 'Koudenhorn' een (parallel)straat tussen Het Krom en de Spaarne.

https://www.google.nl/maps/place/Kouden ... f2660c16ab
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

Yep , volgens info op internet is de toenmalige school gevestigd in een aantal woonhuizen met de entree aan de Koudehorn .T krom grenst dan ook aan deze panden .Ik zelf twijfel niet meer aan de oplossing
:cool:
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Nee, ik denk ook dat we wel 'rond' zijn...
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Haarlem

Bericht door Arnold Tak »

't Krom = rond.Peter, Ingrid en Sander hebben samen weer een puzzel opgelost. Sander, mijn kaart heeft geen kartelrand. Iedereen weer bedankt voor jullie inspanning en bijdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”