4235g stadsgezicht met handkar SvW

Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4235g stadsgezicht met handkar SvW

Bericht door Arnold Tak »

stadsgezicht met handkar
Bijlagen
4235gzoekplaatjes0006.jpg
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

hoewel ik het niet kan onderbouwen heb ik bij deze kaart een Utrechts gevoel ..
Ik vond een fotokaart met dezelfde houten paal in de Hendrik Keijserstraat aldaar .
Opvallend vind ik het ontbreken van huisnummers en de ingemetselde brievenbussen ?? Heeft iemand een idee welke steden dit past ? :cool: of welke regio
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

juiste straatnaam is Hendrick de Keijserstraat
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Brievenbussen

Bericht door Martin Snuverink »

Ingemetselde natuurstenen brievenbussen met verticale brievengleuf komen voor in Utrecht (bijv. Nassaustraat 20 – 40 en Willem Barentszstraat 11-29), Den Haag (op grote schaal), Groningen (bijv. Kraneweg 109), Zwolle, Nijmegen. Meestal in ongedeelde huizen van rond 1900. Niet in Rotterdam, Haarlem, Leiden en Dordrecht.
Dergelijke brievenbussen mogen volgens de ‘Regeling brievenbussen BES’ niet meer worden toegepast of geïnstalleerd. Oude exemplaren worden soms nog wel gebruikt, maar dikwijls zijn ze dichtgemetseld. De dikke zaterdagkrant kan er al niet eens meer doorheen.
De mansardedakvorm van de huizen links doet inderdaad ook Utrechts aan.
Dit is niet in Den Haag. Nijmegen is onwaarschijnlijk, want daar zijn bijna overal voortuinen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Merkwaardig is dat de belknoppen in de gevel zijn verwerkt, maar niet gecombineerd met de brievenbussen. Doorgaans zit de trekbelknop in de deurpost.
Uit diverse beeldbankfoto’s uit de omgeving Stadhouderslaan blijkt dat Utrecht in 1910 daar nog lang niet overal huisnummerbordjes had.
Utrecht blijft kansrijk, al heb ik nog geen enkele mogelijke plek gevonden.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

In Utrecht kan ik dit niet plaatsen. Waarom zou het niet in Den Haag kunnen zijn?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Goeie vraag, Jan.
Deze huizen vind je niet in een volksbuurt, maar in een buurt voor de betere middenstand.
Dat dit in Den Haag is vind ik onwaarschijnlijk omdat:
- Wim of ik het dan al lang had gevonden;
- dergelijke huizen in Den Haag meestal gespiegeld zijn, behalve in ‘grote’ straten als Frankenslag, Statenlaan, Johan van Oldenbarneveltlaan, Prins Mauritslaan;
- in Den Haag huizen uit die tijd doorgaans meer profiel/reliëf hadden (bijv. erkers) en in het algemeen sierlijker waren;
- de maten en verhoudingen in de gevel in Den Haag doorgaans anders zijn;
- Haagse regenpijpen meestal licht geschilderd waren.
Deze huizen kan ik me in Den Haag eigenlijk alleen maar voorstellen in Bezuidenhout, Duinoord, Statenkwartier en Regentes/Valkenbos.
Zulke houten telefoonmasten kwamen in Den Haag wel voor; ik heb ze op enkele beeldbankfoto’s gezien.
Ook in Den Haag waren anno 1910 nog niet alle huizen van huisnummeraanduidingen voorzien, zo blijkt uit beeldbankfoto’s.
Als Wim er anders over denkt, lees ik het graag.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Regentesse en Valkenboskwartier heb ik ook gelijk bij het verschijnen van dit ZP bekeken, maar daar niet gevonden. Fahrenheitstraat tussen de Loosduinseweg en de Weimarstraat zag er hoopvol uit, maar daar zijn geen gevelstenen boven de boogvensters. Benoordenhout heb ik nog niet bekeken.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Hoewel ik ook wel eens de plank missla ken ik Utrecht inmiddels toch behoorlijk. De combinatie van getoogde vensters en rechte deurkozijnen komt mij voor Utrecht vreemd voor. Ook het risaliserende middelste pand kan ik niet plaatsen. De opmerkelijke hanenkammen boven de bovenramen vind ik niet erg Utrechts. Ik heb uiteraard wel gezocht in Oudwijk/Wilhelminapark (waarvan inmiddels ca. 50 foto's van Eduard Sanders op onze website staan), Wittevrouwen, omgeving Weerdsingel en voormalig AZU, maar daar is het niet. De telefoon/telegraafpalen die Sander van Wijngaarden aanhaalde hebben in Utrecht geen hoekige voet. Een andere buurt kan ik in Utrecht niet verzinnen. Ik denk wel dat het een grotere provinciestad is.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 757
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Volgens mij is dit niet in Den Haag, ik zou werkelijk niet weten waar ik dit zou moeten zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”