2743 sluis

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2743 sluis

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaaart, verder geen aanwijzingen

zat bij KANSLOOS ??
Bijlagen
2743.jpg
2743a.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Dit is geen schutsluis maar een keersluis, bedoeld als waterkering tegen wisselende (hoge) waterstanden in een rivier, (voormalige) zeearm of mogelijk het IJsselmeer, en/of om inundaties mogelijk te maken. De sluis dient wel als afsluiting van een bevaarbaar water. Op de boot lijken militairen te zitten, ook het opgeworpen zand tegen het gebouw links lijkt te duiden op de nabijheid van een strategisch of militair object. Misschien moeten we dit zoeken op een plek waar de Nieuwe Hollandse Waterlinie een van de grote rivieren kruist, maar ook bij een andere strategische plek (Stelling van Amsterdam, Crevecoeur, Sint Andries) is denkbaar.
Niet Geregistreerd

Duitse militairen

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ik meen dat het Duitse militairen zijn gezien het uniform, dus datering 40-45 , de
locatie kan dus ook Duitsland zelf zijn of een bezet gebied.

Ben vVrhagen
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Jaap Wiggers mailde mij

Bericht door Arnold Tak »

De foto nr 2743 is de sluis in de Hoornse haven tijdens de oorlog, een snelle boot met Duitse militairen verlaat de binnenhaven op weg naar het IJsselmeer. Het oude huisje van de havenmeester rechts is allang vervangen voor een nieuw gebouwtje en de barak aan de linkerkant is direct na de oorlog gesloopt. Er stonden op het Baadland meer van deze barakken onder de oude hoge bomen verscholen en dat stuk plantsoen was in die tijd ook afgesloten en verboden terrein.
De foto is genomen vanaf de Hoge Brug tussen de Oude Doelenkade en de Veermanskade, je kunt nu nog een foto maken op dezelfde plek maar de Oosterburen komen nu met een ander soort bootje door de sluis.
Er is ook nog een plaatje van het moment dat die boot door de sluis komt en een vissersboot tegenkomt waarop de vissers staan te kijken.
Ik hoop dat u de plek herkent, het is op Google te vinden want er is eigenlijk niet echt wat veranderd in de tijd, de Hoofdtoren staat er ook nog steeds maar die is op het plaatje niet te zien.

Met vriendelijke groeten,
Jaap Wiggers
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Hmmm, ik had Hoorn niet direct tot de strategische objecten gerekend. Opmerkelijk ook dat men van een foto met de bezetter er op een kaart uitbrengt. Het sluiswachtershuisje stond er tot tenminste 1978 nog. Jaap Wiggers, gefeliciteerd!


http://www.archieven.nl/maisi_ajax_prox ... iew=viewer
http://goo.gl/maps/8lYa
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Gewijzigd bericht.

http://www.beeldbankwo2.nl Beeldnummer: 114263
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Hoorn

Bericht door Arnold Tak »

Jaap Wiggers verdient een groot compliment voor zijn oplossing. Een prachtige vondst en goed onderbouwd. Jaap Spoolder zeg ik ook graag dank voor zijn bijdragen en onze andere Jan kwam nog met een aanvullend plaatje, wat de site -waarnaar hij verwijst- helaas weer niet prijs geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Hoorn”