1592 2-onder-1-kap huisnrs. 260 en 258 vlnr

Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Ik heb de panden even bij elkaar gezet, dan kan je ze beter vergelijken.
Bijlagen
Haaksbergerstraat.jpg
Haaksbergerstraat.jpg (173.68 KiB) 2170 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Rien!! Bedankt voor je moeite maar je hebt Haaksbergerstraat 254-256 afgebeeld. Het pand op het ZP bestaat niet meer sinds ca. 1928-1930. Het gaat om de panden links en rechts er van, die staan er nog wel en zullen het bewijs moeten leveren, aangezien het archief en beeldbank van Enschede geen soelaas bieden. Als men het ZP en de huidige situatie wil vergelijken kan men beter de link in mijn vorige bijdrage aanklikken.

Het pand met de blauwe luifels op jouw fotocollage is in de plaats gekomen van het gebouw op het ZP.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Het gaat dus niet om het pand midden op de foto, maar de buurpanden, die staan er nog.
Dit om spraakverwarring te voorkomen.
Bijlagen
1592 Enschede.jpg
1592 Enschede.jpg (192.89 KiB) 2072 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Voor alle duidelijkheid: het gaat dus niet om het middelste pand op het ZP (want dat bestaat niet meer). Hiervoor is het pand met de luifels in de plaats gekomen. De huizen links en rechts er naast staan er nog wel (de nrs. 256 en 262).

Overigens had ik nog niet vermeld dat Herman Hemken (1853-1932) uit Enschede 3 dochters en 2 zonen kreeg; de jongste (Gerrit, geboren 1894) was slager en trouwde in 1920 met Agatha Aafje de Boer uit Velsen (slagersdochter). Dit om even vast te stellen dat er geen twijfel hoeft te bestaan aan de Enschedese achtergrond van dit zoekplaatje.
Bijlagen
haaksbergerstraat.JPG
haaksbergerstraat.JPG (80.68 KiB) 2149 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 747
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Ik vind het zeer geloofwaardig. Helaas kunnen we met Streetview de ramen niet zien in de zijgevel van het buurhuis rechts, zouden die overeenkomen dan is naar mijn idee geen twijfel meer mogelijk.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik heb inmiddels wel een foto gevonden waarop duidelijk te zien is dat er links naast het dubbele woonhuis met de witte dwarsbanen (Haaksbergerstraat 254-256) een soortgelijk dubbel pand heeft gestaan (onze nrs. 258-260), met bovenin 4 vensters en zo'n schuin naar boven toelopende gevel met bovenop een horizontale lijst. Op basis van de foto + vergroting is echter niet hard te maken dat het hier om 'ons' zoekplaatje gaat. Zoals ik al eerder aangaf komen deze dubbele woningen in Enschede heel veel voor.

Komend weekend ben ik in Enschede en zal dan een fotootje maken van de zijgevel van nr. 256, ik neem aan dat op basis hiervan het bewijs wel acceptabel zal zijn.
Bijlagen
Haaksbergerstraat_groot[1].jpg
Haaksbergerstraat_groot[1].jpg (144.05 KiB) 2138 keer bekeken
enschede2[1].JPG
enschede2[1].JPG (12.38 KiB) 2141 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 699
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Enschede, Haaksbergerstraat 258-260

Bericht door jan spoolder »

De ramen in de zijgevel van nr. 256 zijn dichtgemetseld, zoals in bijgesloten link vaag te zien is. Dat bewijst dus officieel ook nog niks.

Ik neem aan dat de blauwdruk uit 1930 voor de aanvraag tot verbouwing, en plaatsing van een nieuwe voorgevel (met dank aan de huidige bewoners), voldoende bewijs is . Hierop de tot 1930 bestaande situatie alsmede een deel van de nieuwe gevel met halfronde erker in de gewijzigde situatie (w.s. na een brand). Het oospronkelijke huis staat er dus nog, maar met een nieuwe voorgevel (inclusief erkers) uit ca. 1930.
Bijlagen
HBstraat 3.jpg
HBstraat 3.jpg (111.53 KiB) 2132 keer bekeken
HBstraat1.jpg
HBstraat1.jpg (147.23 KiB) 2133 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Enschede, Haaksbergerstraat 258-260

Bericht door Arnold Tak »

Jan Spoolder, je verdient alle respect en meer met deze oplossing. Vasthoudendheid, in september 2009 al het idee gehad dat het weleens hier zou kunnen zijn ondanks dat de voorgevel drastisch is gewijzigd, ondanks dat anderen in eerste instantie twijfelden aan het door jou genoemde zoekgebied Enschede. Wat is het aanzien van het pand onherkenbaar gewijzigd en toch opgelost. Deze oplossing springt er wat mij betreft echt uit. Reuze bedankt voor je extra moeite om ter plaatse verder onderzoek te gaan plegen. Waar heb je de blauwdruk vandaan? Van de huidige eigenaar of ook digitaal uit een archief? Ik heb de hele gang naar de oplossing nogeens doorgelezen en wat mij betreft: CHAPEAU! Reuze bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Enschede”