1007 schoolgebouw

Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

op ziekenbezoek naar Rozenburg?

Bericht door Arnold Tak »

ik heb de kaart er nog eens bijgepakt. Op de achterzijde staat geschreven: Neeltje zij is wel gezond maar zij heeft zoo een opene plek aan der lenden. De verpleegster komt elken dag om het te verbinden. Zij lijdt veel pijn. Als u soms eens wil komen kijken. Kunt u komen.
Zegel is verwijderd, twee afstempelingen door elkaar. Alleen het stempel Rozenburg is nog te zien.
Verzonden naar: Wedw. A. Clarisse Oost en West Souburg
Ik vermoed dat M. Marinusse in Rozenbug woonde en dat dat het afzendstempel is.
Maar om van Oost en West Souburg voor een ziekenbezoek in 1913 naar Rozenburg te gaan?
Ik denk dat het doorgehaalde Rozenburg hoort bij M. Marinusse en op een onjuiste plek is geschreven.
Bijlagen
1007a.jpg
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Beste Dirk Westerlaken, wat is de overeenkomst tussen zoekplaatje 1007 en jouw bewijsfoto?
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 980
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

"Arnold, mijn laatste poging om je op andere gedachten te brengen. Ik was zelf in de war met de datum."

Nee, je was niet in de war. Je sprak over 1923 en dat staat ook op de jubileumskaart.
Het kaartje is nog steeds gestempeld 1918.

Het schoolgebouw van zp 1007 lijkt in de verste verte niet op de bewijsfoto.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Merkwaardig is dat Marinus Marinusse zijn schoonmoeder en Neeltje’s oma, aanschrijft met ‘Waarde zuster’ De weduwe A. Clarisse (Martina van Wallenburg) is in 1918 ongeveer 82 jaar oud. En Marinus vraagt of zij kleindochter Neeltje wil komen bezoeken? In Rozenburg? Dit lijkt me een onmogelijke opgave met allerlei stoomboten. En zelfs met de trein van Middelburg, Vlissingen of halte Oost-Souburg naar Rotterdam en verder naar Maassluis en dan met het veer naar Rozenburg. In d’r eentje. Ik geloof er niets van. Ik vermoed dat de familie gewoon op Walcheren woonde en dat Marinus schipper was of op een schip zijn brood verdiende en op Rozenburg was.
De foto is zeer zeker niet op Rozenburg gemaakt. Ik zou het eerst aan Vlissingen of Middelburg denken.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ikzelf denk ook aan Vlissingen (eerder nog dan Middelburg), of elders, maar geen Rozenburg.

Het lijkt mij dat Rozenburg per abuis op die kaart is geschreven (of vrij ongelukkig geplaatst in het adres als plaats van bestemming), vervolgens gestuurd naar Rozenburg, daar bij aankomst gestempeld, en toen las de dienstdoende postbeambte dat Oost- en West-Souburg waarschijnlijk de bestemming was (en is de kaart vervolgens doorgestuurd). Nog even gezocht naar Rozenburgen op Walcheren, maar behalve een buitenplaats bij Middelburg en een vaag iets in Ritthem kan ik niet vinden.

Maar er stond ook iets voor het woord Rozenburg. Is daar iets van te maken (boot? post?)? Zijn er nog andere dingen onleesbaar gemaakt?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Mogelijk heeft er gestaan "Hof Rozenburg". Een boerderij van die naam heeft i.i.g. bestaan nabij O. & W. Souburg. Zie dit artikel:

Nabij Vlissingen is Maandagavond door een onbekende oorzaak brand ontstaan op de hofstede Rozenburg. Eene schuur met wintervoorraad en vier stuks vee zijn verloren gegaan. De spuiten der Marine te Vlissingen, alsmede die van Souburg en Ritthem, waren tegenwoordig.

-- Nieuws van den Dag, 16 december 1897
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Hof Rozenburg

Bericht door Arnold Tak »

Peter, terwijl ik de kaart afspeur naar wat er voor Rozenburg zou hebben kunnen staan, kom jij al met het antwoord: Hof
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ja, en dan mogelijk wat nu Stal Rozenburg is. Nu Ritthem, maar vlakbij Oost-Souburg: http://goo.gl/maps/gqVrq
Niet Geregistreerd

Martina

Bericht door Niet Geregistreerd »

Nog een probleempje het kaartje kan niet verzonden zijn naar a.clarisse(abraham) overleden 1885 of zijn weduwe Martina van wallenburg overleden 1907 aangezien het ZP van later is.

Marcel Koopman
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Cornelia Corbijn?

Bericht door Peter Smaardijk »

Dit kan de weduwe van een zoon van Abraham Clarisse geweest zijn. Hij had een zoon die ook Abraham heette, en die was getrouwd met een Cornelia Corbijn. Zie http://www.ourfamilysite.nl/ourfamilygen/people.php?person=24258. Deze Abraham overleed in 1912, en Cornelia in 1925.

Zie ook http://www.fotositesouburg.nl/7-Personalia/GemeenteArchief/Families/slides/Families-018.html
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Nijmegen”