5687g Poststempel amsterdam, links molen en rechts een kerktorentje - SvW

Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5687g Poststempel amsterdam, links molen en rechts een kerktorentje - SvW

Bericht door Arnold Tak »

Poststempel amsterdam, links molen en rechts een kerktorentje
Bijlagen
5687gzp0009.jpg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Tramrails op de voorgrond?
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Als het inderdaad tramrails zijn en ook nog een molen, kan dit bijna niet anders dan dat dit de Haarlemmer(straat)weg in Amsterdam is. Ik heb nog geen echt bewijs gevonden. Dat torentje is mogelijk de Wester gasfabriek. Ik kom nog een torentje tegen, begraafplaats Vredenhof.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 705
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Haarlemmerweg

Bericht door wijngaarden »

Beste Hans , ik denk dat je goed zit .
We zien dan Korenmolen ,,de Bloem,, en rechts het torentje van gebouw begraafplaats ,,Vredenhof ,, .We staan dan met onze rug naar Halfweg ..Op beeldbank Amsterdam zijn de molen en torentje op een foto uit 1935 te zien .. wellicht dat een molenkenner nog het laatste stukje bevestiging kan geven ?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Sorry, maar molen De Bloem is het niet...
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Ik heb nooit de Bloem genoemd, ik bedoel molen De Roe.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Jij niet, maar Sander wel. En een molen De Roe ken ik niet, wel de poldermolens 1100 Roe en 1200 Roe. Dat zijn achtkante grondzeilers. Lijkt dus al helemaal niet. Het zou mij verbazen als dit überhaupt in Amsterdam is. Maar misschien word ik verrast...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Het zou mogelijk de molen De Hoop in Middelburg kunnen zijn. Met als torentje (nou ja, toren dus) de Lange Jan. Ik kan dit nog niet goed onderbouwen. Maar een tramlijn liep er langs de Nieuwe Vlissingseweg...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hier de Nieuwe Vlissingseweg met de melkfabriek, die gebouwd werd in 1916. Het zoekplaatje zou dus van daarvoor moeten zijn.

https://digitaal.dezb.nl/foto/cd4f53f6- ... cd53fda6cc

Edit: situatie nu: https://goo.gl/maps/8tc54wa25A22. Merk op dat de Lange Jan vroeger een beetje hoger was, en de bekroning ook iets anders.

Edit2: In een boekje dat ik bezit (Middelburg in oude ansichten deel 2) staat dat de eerste steen van de melkfabriek gelegd werd op 22 april 1925. Op internet vond ik het jaartal 1916. Hier minder belangrijk, want hoe het ook zij, de fabriek was er nog niet t.t.v. het zoekplaatje, anders hadden we die zeker gezien. Dit alles even voor de volledigheid...
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Middelburg - Vlissingen

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Het kan in Middelburg zijn. Op het ZP is het spoor vrij breed; het komt niet over als smalspoor. De tram Middelburg - Vlissingen reed op normaalspoor. Na 1910 reed de elektrische tram daar ook op normaalspoor. Buiten de kom van Middelburg lag het spoor aan de oostzijde van de weg naar Vlissingen zoals op de bewijsfoto is te zien, maar vlakbij Middelburg lag het spoor aan de westzijde van de weg in verband met de boog naar rechts naar/van het centrum. Ik ben wel benieuwd of de exacte locatie kan worden gevonden.

Ik ging er in het bovenstaande van uit dat er bij Peter nog twijfels waren, maar ik had die zelf niet; rechts is immers het smalspoor zichtbaar van de stoomtram naar Domburg, die de dijk volgde tot hij naar rechts afboog op weg naar Domburg.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Middelburg”