1634 kerkgebouw langs gracht bij brug

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1634 kerkgebouw langs gracht bij brug

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
rechts van de kerk totaan de hoek zijn nog een tweetal winkels
links van de kerk een winkel met huisnummer 6
op de torenspits iets wat op een zwaan lijkt
Bijlagen
1634.jpg
1634.jpg (174.72 KiB) 1390 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Bericht door Dennis »

Dit is ( hoe kan het ook anders gezien de Zwaan ) de Lutherse Kerk aan het Noordeinde in Delft. Zie gemeentearchief Delft:

http://idd.delft.nl/pls/internet/tms.de ... ctid=55931

http://idd.delft.nl/pls/internet/tms.de ... ctid=41586
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Delft, Noordeinde, Lutherse Kerk

Bericht door Arnold Tak »

Dennis, bedankt voor je oplossing.
Leer mij eens: als er een zwaan op de spits staat, is het dan een Lutherse Kerk? Of zit er een zwaan in het stadswapen van Delft?
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Bericht door Dennis »

Als er een zwaan op de spits staat is het haast wel zeker een Lutherse kerk. De zwaan is een bekend symbool voor lutheranen. In 1415 zou Johannes Hus, die als ketter werd verbrand, op de brandstapel hebben gezegd: „Gij braadt heden een gans, maar over honderd jaar komt er een zwaan, die u niet zult braden en die mijn werk zal voortzetten.” Met gans bedoelde hij zichzelf -”husa” is Tsjechisch voor gans-; de zwaan werd later in verband gebracht met Luther. Zwingli noch Calvijn hebben de vermeende uitspraak van Hus op zichzelf betrokken, Luther nadrukkelijk wel. Reden voor tijdgenoten om zijn reactie aan elkaar door te geven. En zo ontwikkelde zich na zijn dood in 1546 het beeld van Luther met de zwaan als een belangrijk en tot deze eeuw in noordelijke streken bekend symbool van Lutherverering. Het Delftse stadswapen bestaat uit een zilveren schild met daarin een zwarte balk. Deze balk, die vaak wordt afgebeeld met golfjes erin, symboliseert een gracht of een 'delft'.
Arnold Tak
Berichten: 17284
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

zwaan kleef aan

Bericht door Arnold Tak »

Dennis, bedankt voor je uitvoerige en bijzonder verhelderende toelichting. Weer wat geleerd.
Trouwens, in het wapen van Delfshaven (dat ik als Rotterdammer toevallig wel heel goed ken) staat in het midden een verticale balk met golfjes die (als ik het goed heb) de golven van de Nieuwe Maas moeten voorstellen, waaraan Delfshaven natuurlijk ligt
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Delft”