0754g marcherende militairen voor imposant metselwerk

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0754g marcherende militairen voor imposant metselwerk

Bericht door Arnold Tak »

opname van 11 april 1928
op de achtergrond 2 schoorstenen waartussen een torentje
Koningin Wilhelmina en Prinses Beatrix slaan het musicerende gezelschap gade
links bij de auto staan toeschouwers naast een bordje: streng verboden toegang
links een drinkbak voor paarden
rechts een gebouw als een vesting (met potlood achterop: watertoren)
Bijlagen
0754g.jpg
0754g.jpg (84.64 KiB) 1210 keer bekeken
Niet geregistreerd

watertoren

Bericht door Niet geregistreerd »

In het boek Watertorens in Nederland staat geen foto die overeenkomt met de watertoren op het ZP. Geen watertoren dan of geeft het boek de details niet prijs?
Sjoerd Eeftens
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Watertoren Scheveningen

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De watertoren van Scheveningen.
Zie http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... n_Haag.jpg
Niet geregistreerd

Watertoren

Bericht door Niet geregistreerd »

Complimenten Theo, en hoewel ik op een steenworp afstand geboren ben, heb ik hieraan geen persoonlijke herinneringen. Het boek Watertorens laat dit exemplaar zien onder nummer 75. Op de foto in het boek is de onderzijde noch de omgeving zichtbaar zodat ik hem niet herkende. Bouwjaar 1874, ontwerp van Brouwer en Stang, twee reservoirs van 1000 en 1200 stere. Hij geldt evenals die van Rotterdam (1873) door het vroege bouwjaar als een zeldzaam en rijkversierd voorbeeld van laat Eclecticisme. Deze stijl combineerde versieringen uit verschillende landen van allerhande klassieke bouwstijlen, aangevuld met eigentijdse decoraties, aldus het Watertorenboek. Blijft de vraag: wie zijn er op bezoek; Wilhelmina zou kunnen maar Beatrix???
Niet geregistreerd

Watertoren

Bericht door Niet geregistreerd »

Sorry dat ik mij weer niet bekend maakte. Dat komt doordat bij het verwijderen van cookies ook de inloggegevens gewist worden en ik die laatste niet bij de hand heb; een probleem waar meer zoekers onder gebukt gaan. Sjoerd Eeftens
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Wilhelmina

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Wanneer er een exacte datum wordt vermeldt van een bezoek van leden van het koninklijk huis is er altijd wel een krantenbericht hierover te vinden.
Vraag mij niet in welke krant ik het bericht zag, maar Wilhelmina werd op die dag verwelkomd in Den Haag/Scheveningen.

Daarom dacht ik direct aan de watertoren in Scheveningen, een plaatje was snel genoeg gevonden.

Beatrix op dit plaatje van 1928 is echt onmogelijk, het zal Juliana zijn die in 1909 is geboren en op deze foto dus bijna 19 jaar oud is. Wilhelmina en Juliana waren onderweg naar het landgoed Ruigenhoek van de koninklijke familie bij Scheveningen.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Watertoren Scheveningen

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In het Gemeentearchief van Den Haag zijn uiteraard ook veel ( 50 ) foto's van de watertoren te vinden. http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=42730

Fotonummer: 6.03847
Pompstationsweg, défilé van mariniers voor de koninklijke familie bij de Watertoren
Fotograaf: Bockstart, J. Datum: ca. 11 april 1928
Deze foto is op dezelfde dag gemaakt, en toont de situatie meer naar rechts met de groep mariniers.

Fotonummer: 0.57270 - toont de situatie van toren en gebouwen.
Pompstationsweg, terrein van de Duinwaterleiding met watertoren en gebouwen
Datum: ca. 1920
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Den Haag”