5747g fotograaf H.I. Tollens, Dordrecht? - SvW

Wim
Senior Zoeker
Berichten: 756
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1677
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Paal

Bericht door E. Petter »

En hier dan die hoge paal:

http://beeldbank.regionaalarchiefdordre ... showbrowse

Op deze foto is het ZP pand al verbouwd...
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De panden Vrieseweg 89-95 komen overeen. Vrieseweg 97-99 (bouwjaar 1959 volgens BAG) lijken in de plaats te zijn gekomen van het lage gebouwtje. 101 is een nieuwe deur in het herenhuis van 5 traveeën (nr. 103). Hiervan zijn de ramen op parterre en verdieping ingekort, te zien aan het dichtgemetselde raam boven de voordeur van 103.
Naast 103 is een aansluitende aanbouw gemaakt met nr. 105. Hier was voorheen de toegang tot het Clara Maria Hof. Na de oorlog is er een nieuwe poort naar het hofje gebouwd onder Vrieseweg 119-133. Alles lijkt te kloppen.

Ik heb slechts één bedenking.
Als dit de Vrieseweg is en gelet op de schaduwen, staat de zon in het ONO. Op de langste dag van het jaar komt de zon op rond 05:18 (zomertijd) of 04:18 (wintertijd) en gaat de zon onder om 22:16 (zomer). De zon staat dan in het zuiden om (22:16 -+ 05:18) / 2 = 13:47. In 1901 verschilde de tijd van plaats tot plaats. Als we aannemen dat bij benadering geldt dat de zon toen om 12:00 in het zuiden stond, zal deze om 04:30 in het ONO hebben gestaan. De zon was dan nog niet op. Als we rekenen met een foutenmarge van 2 uur, zou het 06:30 zijn geweest. Ook dan kan de zon toch niet zo hoog hebben gestaan en rond die tijd maakte men ook toen toch niet zulke foto’s?
Hoe valt dit te rijmen?
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1677
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Vrijwel de hele straat, inclusief een deel van de stoep, ligt in de schaduw van de huizen aan de overkant.
Dan staat de zon toch niet bepaald hoog aan de hemel.
Inderdaad moet de foto vroeg in de ochtend gemaakt zijn, met de zon helemaal in het oosten. Ik vind het lastig om de hoek te bepalen.

Het gevonden visueel bewijs (buurpand links, buurpanden rechts, die hoge paal, die advertenties van Wim) vind ik toch behoorlijk sterk.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Natuurlijk is de oplossing juist. Maar ik blijf de lichtval onbegrijpelijk vinden.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1677
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Kunnen we deze naar opgelost verhuizen?
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Dordrecht, Vrieseweg 103

Bericht door Arnold Tak »

een zoekplaatje wat in eendrachtige samenwerking naar de oplossing is gedragen. Mede namens mijn gast danken we hartelijk TheovG, Erwin, Wim en Martin voor hun meedenken, meezoeken en bereidwillige medewerking.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Dordrecht”