1935 scheepswerf in de buurt van Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1935 scheepswerf in de buurt van Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

kabinetfoto die ooit al eerder op mijn vorige site heeft gestaan
Martin heeft er zich toen (o.a.?) over gebogen en kwam toen -als ik het me nog goed herinner- met de Delftsche Schie
de foto is wat jaartjes bij mij uit beeld geraakt vanwege het formaat, maar kwam onlangs weer boven bij het opruimen
ik zal onderstaand nog een tweetal detailscans plaatsen
Bijlagen
1935.jpg
1935.jpg (189.85 KiB) 2186 keer bekeken
1935a.jpg
1935a.jpg (133.3 KiB) 1818 keer bekeken
1935b.jpg
1935b.jpg (121.44 KiB) 1732 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullend

Bericht door Arnold Tak »

de fotograaf komt uit de Klein Coolstraat, dat is in de Provenierswijk, dus even ten noorden van het Centraal Station
mogen we gevoegelijk aannemen dat de fotograaf geen wereldreis heeft gemaakt om de opname te maken?
de 3 schoorstenen zouden volgens mij de oplossing moeten geven, met name de meest rechter, tevens de hoogste, heeft een opvallende versiering in het metselwerk net onder de top
ik heb in mijn 2 fotoboeken van Overschie gekeken, maar kan daarin een dergelijk motief niet ontdekken
in het midden van de opname is een steegje en links daarvan is aan het pand tussen de deur en het raam een bord bevestigd, maar de daarop aangebrachte tekst is jammergenoeg niet te lezen
Bijlagen
1935c.jpg
1935c.jpg (175.25 KiB) 1665 keer bekeken
1935d.jpg
1935d.jpg (53.49 KiB) 1677 keer bekeken
Niet geregistreerd

van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit zoekplaatje heeft mijn uitdrukkelijke aandacht. We zien een scheepswerf aan bevroren water met geregeld peil. De werf ligt op een strook tussen water en de weg met de bomen erachter. Meestal is deze strook een soort uiterwaard, die maar op enkele plaatsen voorkomt: langs de Oude Rijn, de Delftse Schie, de Heimanswetering, de Utrechtse Vecht tussen Utrecht en Maarssen, eventueel de Zaan en een klein stukje Gouwe bij Boskoop. Maar de werf kan in beginsel ook aan een ander water liggen, bijvoorbeeld aan de oude haven van Vlaardingen tussen Havenstraat en Hoflaan. Andere provincies dan NH, ZH en Utrecht zijn voor mij geen zoekgebied.
De schoorstenen horen niet bij de werf, maar liggen aan de overkant van de weg met bomen. Het meest waarschijnlijk behoren ze bij een steen-of pannenbakkerij, een glasfabriek of een fors stoomgemaal. Scheepswerven hadden geen fabrieksschoorsteen.
De weg en de oever lopen niet evenwijdig, maar de afstand ertussen wordt naar links groter.
De omgeving Rijnlands Midden (Alphen a/d Rijn, Leiden, Woerden, Woubrugge) zijn voor mij geen zoekgebied meer, evenmin als de Delftse Schie (scheepswerf Boot).
Andere mogelijkheden moet ik nog uitzoeken, waaronder de werf van Cees Baas, eerst in Ouderkerk a/d Amstel op de Sluisvaart, later in Driemond, waarschijnlijk aan de Lange Stammerdijk. Vanaf 1933 was de werf gevestigd op het Amsteleiland en daar kan het dus niet zijn.
Wordt vervolgd.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Is Moordrecht of Gouderak aan de IJssel mogelijk een optie ?
Jacques Laureys
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dit heeft wel wat weg van de Museumwerf in Nieuwegein waar ik vroeger eens ben geweest.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Deze helling lag aan de IJssel in Gouda, Turfsingel. Zie Link:

http://www.groenehartarchieven.nl/afbee ... tos/3-5544
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Gouda, Hollandsche IJssel

Bericht door Arnold Tak »

Dik, knap gevonden. Het frappante is dat ik deze foto ergens in de jaren negentig in een antiekzaakje in Gouda heb gekocht, toen ik toendertijd nog in Gouda woonde. Gezien het adres van de fotograaf dacht ik daar een foto voor mijn eigen verzameling van Rotterdam te hebben gekocht. Niet dus. Maar het blijft een intrigerende opname. Een perfecte oplossing. Reuze bedankt.
Niet geregistreerd

van Martin Snuverink: werf Kromhout

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is een zeer interessante historisch waardevolle foto met een zeldzaam beeld en is prachtig gevonden door Dik Kralt. Eerder was ik er steevast van uitgegaan dat dit geen getijdewater of veranderlijk waterniveau kon zijn. Naar nu blijkt ten onrechte. De zoekfoto moet bij hoogwater zijn genomen. De aanduiding Turfsingel is abuis.
Er valt over dit beeld nog wel het een en ander te vertellen.
De schoorstenen horen bij de in 1853 opgerichte N.V. de Stearinekaarsenfabriek Gouda (nu Uniqema Chemie). Deze had in 1887-1889 liefst 474 arbeiders en was daarmee toen op de werf/fabriek van de Nederlandse Stoomboot Maatschappij in Feijenoord en pletterij Enthoven in Den Haag de grootste industriële werkgever in Zuid-Holland (bron http://www.neha.nl/struve/). Het maken van stearine en zeep was een energie-intensief chemisch proces; in de hoogtijdagen waren er nog veel meer dan drie schoorstenen.
We zien hier het nog bestaande buitendijkse terrein van de huidige Uniqemafabriek aan Schielands Hoge Zeedijk, die destijds lang niet zo hoog was. Dit is goed te zien op streetview.nl (vogelvlucht): het lange gebouw met nok evenwijdig aan de dijk bestaat namelijk nog steeds en ligt nu wel 2 meter lager dan de dijk. Op http://www.bing.com/maps/ is de huidige situatie heel fraai te overzien.
Het deftige huis rechts op het zoekplaatje was het huis van Jacob van Vlaardingen, Schielands Hoge Zeedijk 1. Zie http://www.groenehartarchieven.nl/afbee ... tos/3-5905.
De doorgang op het zoekplaatje is er ook nog steeds.
De telefoongids van 1915 vermeldt:
Vlaardingen, Fa. H. v., Scheepsbouwmeesters, Werf Kromhout, Rotterd. Dijk 7.
De Rotterdamse Dijk moet hetzelfde zijn als Schielands Hoge Zeedijk.
Zie ook: http://home.planet.nl/~jlafeber/Kromhout.html en http://www.stolwijkersluis.nl/index.php ... cheepswerf.
Hieruit:
Jacob van Vlaardingen was eigenaar van de scheepswerf "Kromhout" in Gouda. In 1905 was hij gestart als vennoot met zijn vader Hubertus van Vlaardingen, onder de firmanaam “H. van Vlaardingen”. De inventaris van de werf werd toen geschat op een waarde van ƒ 20.000. In 1915 werd de vennootschap ontbonden en werd het bedrijf voortgezet door Jacob van Vlaardingen.
In 1916 wordt de stap over de Hollandsche IJssel genomen en komt het bedrijf in Stolwijkersluis terecht. De oude werf wordt verkocht aan de Stearine Kaarsenfabriek en in Stolwijkersluis wordt de werf voortgezet onder de naam 'Kromhout'.
De foto moet dus dateren van vóór 1916.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gouda”