0480 defilé van auto's voor 1906

Arnold Tak
Berichten: 17268
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0480 defilé van auto's voor 1906

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen PBK model doorloper
achterzijde BRIEFKAART
vermoedelijk onder de grote rivieren
links dames et messieurs Dufrennes Coiffeur
zo'n beetje de eerste auto's in Nederland met kentekens als 326, 1051, 104?
Bijlagen
0480.jpg
0480.jpg (145.6 KiB) 1912 keer bekeken
Niet geregistreerd

Arnhem

Bericht door Niet geregistreerd »

De naam Dufrennes komt in NL niet voor. Dufrenne was een kappersfamilie in Arnhem. Zoeken in de telefoongids van 1915 levert J.A. Dufrenne, coiffeur, Koningstraat 82, Arnhem.
Dit zou dan Arnhem, Koningstraat moeten zijn. Maar in Arnhem in oude ansichten, 3e druk, blz. 100 staat een foto uit 1900 van de Koningstraat met in het onderschrift: “Terzijde van de juffrouw zetelt J.A. Dufrenne fils, coiffeur-parfumeur (voorheen Vijzelstraat 13)”. Dit is Jean Antoine. Als dit de Vijzelstraat zou zijn, zou het zoekplaatje van voor 1900 moeten zijn. Dit kan niet, omdat de auto’s T-Fords zijn, die voor het eerst in 1908 werden gemaakt.
Toch kan dit ook niet Koningstraat 82 zijn, maar dat het Arnhem is, staat voor mij wel vast. Er was ook nog een Jean Baptiste Dufrenne, kapper in Arnhem, geb. Londen ca 1915. Zijn zoon Petrus Jan Cornelis Dufrenne was eveneens kapper te Arnhem. Er kan dus nog een kapperszaak Dufrenne in Arnhem zijn geweest. Alleen weet ik niet waar.
Martin Snuverink
Arnold Tak
Berichten: 17268
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Martin, wederom reuze hartelijk bedankt voor je recherchewerk en je weerslag daarvan.
Arnhem dus! Ik laat de afbeelding nog even staan (plaats hem dus nog niet bij opgelost). Mogelijk komt er nog iemand met de preciese lokatie ter plaatse.
Arnold Tak
Berichten: 17268
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Guus Jeurissen heeft nog eens verder gezocht naar de Vijzelstraat en de Koningstraat in Arnhem op het archief ter plaatse, maar kan geen bevestiging vinden dat deze straten op de PBK zijn afgebeeld.
Niet geregistreerd

Toch niet in Arnhem?

Bericht door Niet geregistreerd »

Ik was er ook al achter dat het niet in deze straten was. Ik ben zelfs gaan twijfelen of het wel Arnhem is, vooral vanwege de huizen en de straatlantaarn (die je niet ziet of oude Arnhemse foto’s van dezelfde tijd. Op basis van genealogische gegevens kon het bijna niet anders dan Arnhem zijn. Maar toch….
De oprichter van de kapsalon was Jean Baptiste Dufrenne die in 1881 is overleden.
Twee zonen werden ook kapper: Peter Jan Cornelis Dufrenne (1844- ) en Jean Antoine (1850 -1924). De zaak in de Vijzelstraat en later Koningstraat 82 (1915) was van Jean Antoine en komt dus niet overeen met het zoekplaatje. Ook kan Petrus Jan Cornelis nog een zaak hebben gehad.
PJC trouwde in 1868 en was 55 jaar in 1900. Hij werd in 1875 weduwnaar, nadat tussen 1870 en 1874 al 4 kinderen had verloren, van wie er geen enkele ouder dan 3 jaar is geworden. Na 1875 is van hem is in genlias.nl verder geen spoor te bekennen. Mogelijk is hij – op dat moment 31 jaar en vrouw- en kinderloos – naar een andere stad vetrokken en heeft daar in het voetspoor van zijn vader een zaak opgericht.
We moeten dus zoeken naar Petrus Jan Cornelis Dufrenne. Als dit spoor vals is, moeten we waarschijnlijk toch terug naar Arnhem. Wellicht is daar nog op een ander adres een zaak van Jean Antoine Dufrenne geweest.
Martin Snuverink
Niet geregistreerd

vraag

Bericht door Niet geregistreerd »

Hoi,

Ik ben Sandra en mijn vriend heet Jean Babtist Dufrenne. Ik wil heel graag te weten komen wie zijn voorouders waren en waar ze geleefd hebben.

Groet, Sandra.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Neem maar van mij aan dat alle personen in Nederland met de naam Dufrenne nakomelingen zijn van Jean Baptiste Dufrenne, afkomstig uit Brussel en geboren in 1815, zoon van Charles Dufrenne en Margaretha (Marguérite) Bickerstaf of Bickenstaff. Hij heeft zich als coiffeur gevestigd in Arnhem. Hij trouwde in Utrecht op 06-11-1839 met Helena Hendrica van Ditmars, geboren in Utrecht 1821.
Een van hun zonen was Jean Antoine Dufrenne, geboren te Arnhem 1849 of 1850 en getrouwd te Arnhem 1878 met Charlotte Cornelia Evelina van Agthoven.
Een andere zoon was William Thomas Dufrenne, geboren 1863-1864, en getrouwd met Antonia Catharina Schmitz.
Jean Baptiste Dufrenne, zoon van William Thomas, geboren ca 1896 te Delft, trouwde in 1920 in Utrecht met Wilhelmina Christina Maria Westbeek. Er is alle kans dat de vriend van Sandra een kleinzoon van deze Jean Baptiste is.
Sandra kan het beste gaan zoeken op genlias.nl.
Arnold Tak
Berichten: 17268
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Leiden, bloemencorso 19 april 1904

Bericht door Arnold Tak »

Wim Boomgaard, de bijzonder sympathieke verzamelaar van Apeldoorn en groot-Nederland, belde de oplossing door. Hij bezit de kaart zelf ook als onderdeel van een serie kaarten, gemaakt van deze gebeurtenis, waarvan hijzelf 15 kaarten in bezit heeft. Op zijn kaart is bovengenoemde tekst aangebracht alsmede de naam van de uitgever: Emrik & Binger, Haarlem. De exacte lokatie in Leiden is hem niet bekend, maar misschien weet Jeannet hier mogelijk raad mee.
Hij zal me t.z.t. met hulp van Berry Meester nog een bewijsopname doen toekomen.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Dufrenne Leiden

Bericht door Theo van Gijlswijk »

George Hendrik Dufrenne is in 1899 in Leiden geboren. Zie website:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin ... e&id=I4220

De lantaarn ziet er inderdaad Leids uit.
Ik denk zelf aan het einde van de Breestraat, wat overgaat met bocht naar rechts in de Korevaarstraat. Links achter op de foto zou dan de ingang naar de Hogewoerd zichtbaar zijn.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Dufrenne, Leiden

Bericht door Theo van Gijlswijk »

George Hendrik Dufrenne is in 1889 in Leiden geboren. Zie website:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-...renne&id=I4220

De lantaarn ziet er inderdaad Leids uit.

Ik denk zelf aan het einde van de Breestraat, wat overgaat met bocht naar rechts in de Korevaarstraat. Links achter op de foto zou dan de ingang naar de Hogewoerd zichtbaar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Leiden”