3097 ijspret wsch. in Leiden bij spoorbaan

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3097 ijspret wsch. in Leiden bij spoorbaan

Bericht door Arnold Tak »

fotokaart met op achterzijde gedrukt: BRIEFKAART
W. Bleuze, Jr Vanouds Bongenaar
Apothekersdijk, 27 - Tel. 308 - Leiden
enig idee uit welk jaar de kaarten zijn (gezien telefoonnumer van 3 cijfers)?
Bijlagen
3097a.jpg
3097.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Leiden, Schuttersveld. 1954?

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens mij is dit inderdaad Leiden, het ondergelopen Schuttersveld. Dit is waar nu de Schipholweg en de Anthony Fokkerweg zijn.
Op de topokaarten van 1951 en 1958 is goed te zien dat er ten ZO van de spoorbaan en ten ZW van de Maredijk een omkaad stuk polder was, dat onder water kon worden gezet.
Ondanks het telefoonnummer dateert de foto uit de jaren 1950. Dit is te zien aan de meisjes met korte (plooi)rokken en daaronder de toen in zwang komende maillots. Vooral in de winter van 1954 was er veel ijs (en een Elfstedentocht).
Op foto 1 zien we achter de spoorbaan links de achterkant van de huizen aan de Boerhaavelaan. Ervoor ligt de remise van de NZH (Blauwe Tram), maar niet goed zichtbaar. Nu busgarage van Connexxion aan de Rijnsburgerweg.
Op foto 2 kijken we waarschijnlijk richting Maredijk en zie ik boven de huizen links van het midden gashouders van de gasfabriek aan de Maresingel en rechts van het midden schoorstenen van het elektriciteitsbedrijf aan de Langegracht.
Dat de ijsbaan op het Schuttersveld was, daarvan ben ik nagenoeg zeker.
In 1950 bestond het Leidse telefoonnummer uit 5 cijfers. Die 3 cijfers kan ik niet verklaren
Martin Snuverink
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Schuttersveld Leiden

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Ook ik ga voor het Schuttersveld.
In de kranten is al sprake van een ijsbaan op het Schuttersveld in het begin van de twintiger jaren tot 1959,
In 1948 een foto van de ijsbaan.

http://leiden.courant.nu/index.php?page ... f=80&y=506

In de beeldbank van OudLeiden staat een foto van de spoorbaan met daarachter het ijsbaanterrein.
http://beeldbank.oudleiden.nl/index.php ... k/bladeren
Klikken op beeldbank in de titelbalk en dan op zoeken. zoeken met Ijsbaan. Dan op Foto's en knipsels 5. het is foto 3 van 7.

In de beeldbank Leiden staan ook enkele foto;s.
http://www.archiefleiden.nl/home/collec ... uttersveld

Telefoonnummer Begin 1939 adverteerde Bleuze nog met telefoonnummer 308 later dat jaar heeft hij een telefoonnummer van 5 cijfers 20308. In 1921 kom ik de eerste viercijferige telefoonnummers al tegen in de Leidse Couranten.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Leiden, Schuttersveld 1950?

Bericht door Martin Snuverink »

Nu heb ik het bewijs compleet.
Ga uit van foto 2 en vergroot deze sterk. Ga dan uit van de twee schoorstenen even rechts van het midden van de foto, tussen het meisje met lichte muts en lichte omgeslagen shawl en het meisje met donkere muts en geruite omgeslagen shawl. Let op de huizen op de achtergrond. Dit zin de huizen Maredijk 91 en 93. Vergelijk met streetview.
Let vervolgens op de huizen helemaal links bij de vlag. Dit is het rijtje huizen Maredijk 135 t/m 149. Vergelijk streetview. Al deze huizen bestaan nog. Rechts van 135 is er nieuwbouw (121 t/m 133), op het zoekplaatje braak). De lage woningen 95 t/m 119 zijn ook nog vaag te zien. Het topografische bewijs is hiermee onmiskenbaar.
Een mooi overzicht van het terrein in 1939 is te zien in ‘Herman Kleibrink, Leiden buiten de Singels’ (De Kler, Leiden 1977), foto 15.
Nu nog de datering. Bij nader inzien moet de foto van vóór 1954 zijn.
Van 1952 tot 1954 werd de spoorbaan bij station Leiden opgehoogd. Daar is op het zoekplaatje nog geen sprake van. Op foto 1 is links buiten beeld het station nog laag. Naar rechts stijgt de spoordijk van maaiveldniveau (overweg Rijnsburgerweg) tot een voldoende hoge brug over de Mare of Haarlemmertrekvaart. Hier was bij de noordhoek van de ijsbaan ook een ‘poort’ (= viaduct) onder het spoor.
In 1950 lagen op de overweg Rijnsburgerweg slechts twee sporen. Dit klopt met het zoekplaatje. In 1939 lagen er 4 sporen. Het is dus tussen 1939 en 1950.Ik heb diverse ijsprettaferelen van 1954 bekeken, maar geen van alle toonde outfits als van het zoekplaatje. Bijna alle meisjes dragen een penning van ca 5 cm en allemaal even korte rokken en maillots, soms met kniekousen of sokken er overheen. Hier is een wedstrijd of evenement gaande, misschien met kledingvoorschrift. In de winter van 1947 lag er bijna permanent sneeuw. Ik vermoed ik dat de foto van 1950 is.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Leiden, Schuttersveld

Bericht door Arnold Tak »

ontzettend graag zeg ik Martin en Theo dank voor hun waardevolle bijdragen en oplossing. Het was me een waar genoegen om door jullie te worden meegenomen naar jullie bevindingen en verwijzingen. Het telefoonnumeer van 3 cijfers is volgens mij simpel te verklaren: gewoon oud fotopapier dat was bedrukt met de persoonlijke gegevens van de heer Bleuze en al een hele tijd op gebruik lag te wachten. Weer een genot om van alle wetenswaardigheden kennis te hebben mogen nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Leiden”