5443 bakkerij J. Jansse W.z. Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17313
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5443 bakkerij J. Jansse W.z. Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, gestempeld 1922
op internet staat een heel verhaal over deze Rotterdamse bakkerij
ik vermoed dat we hier een opname van de Oranjeboomstraat zien, maar ik kan geen beeldbewijs vinden
op de huisnummers 131b, 147-149 en 155-159 waren vestigingen (mijn adresboek 1920)
in tegenstelling tot wat gebruikelijk is in Rotterdam, lopen de oneven nummers hier aan de zuidkant en lopen ze op van west naar oost
zelf al de nodige tijd ingestopt, maar …. jammer maar helaas
Bijlagen
5443.jpg
5443a.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Voor datum postzegel (1922), waren er 3 bakkerijen van J. Jansse Wz, die een schoorsteen van deze hoogte rechtvaardigen.
1902 Oranjeboomstraat 155 (later 143-169).
1917 Tuinder(s)straat, oppervlakte 600m2.
1921 Maashaven, 900m2.

Maar nergens kan ik die vrijhangende balkonnetjes op een 5e woonlaag (platdak) in Rotterdam verklaren (uiterst links op het zp).
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Maashaven Oostzijde

Bericht door Martin Snuverink »

Opvallend zijn twee woongebouwen van vijf woonlagen met plat dak. Anno 1922 waren die in Rotterdam-Zuid nog zeldzaam. Deze bebouwing moet nog zeer nieuw zijn. Het terrein op de voorgrond is onbebouwd. Van het woongebouw uiterst links (waarvan de onderste laag een souterrain is) zien we de achterzijde. Daarachter moet dus een straat lopen die parallel aan de voorste straat loopt.

In 1918 werd van Jansse een tweede bakkerij geopend in de Tuindersstraat (Cool), waar dit niet kan zijn. “In verschillende stadsdelen zijn in de jaren twintig nog drie bakkerijen gebouwd.” Eén hiervan was aan de Slaak, waar het niet kan zijn.
Ook aan de Maashaven kwam een bakkerij, waarboven Wim Jansse in 1923 ging wonen. Dit moet Maashaven Oostzijde 11-13 zijn geweest, allemaal gesticht in 1921 volgens de pandkaarten. Deze panden zijn na de sluiting van de bakkerij in 1963 tot supermarkt (Gebr. De Jong) verbouwd en uiteindelijk is de hele gevelwand omstreeks 1987 gesloopt.

De adresboeken vermelden het volgende:
1923: J. Jansse Wz, wagenremise, Herman Costerstraat 15b
1924: W. Jansse, procuratiehouder, Maashaven 11b.
1924: J. Jansse Wz, brood, beschuit en banketbakkerij, Maashaven 12b-13a.
1924: J. Jansse Wz, bakkerij, Herman Costerstraat.
Maashaven Oz was blijvend eenzijdig bebouwd, dus doorlopende nummering.

Wat zien we nu op het zoekplaatje?
- Uiterst links de achterzijde van het blok Herman Costerstraat 3 t/m 9, voltooid in 1921. Paul. volgens de pandkaarten bestaande uit souterrain, bel-étage en 3 verdiepingen, in totaal 5 woonlagen en met plat dak.
- Een gespiegeld pand met op de parterre een bedrijf en twee bovenwoningen. Adres: Maashaven Oz 11. Wat we zien strookt niet met de omschrijving op de pandkaart, waarop staat: 11c = parterre met bakkerij + kantoor; 11b: woning op 1e verdieping; 11a: woning op 2e verdieping en woning op 3e verdieping met beide een bergplaats op 4e verdieping. Voor dit verschil heb ik geen verklaring. “Plat dak met zijschilden” klopt wél.
- De bakkerij. Dit is Maashaven Oz 12b.
- Hierachter het dubbele pand Herman Costerstraat 15 (pakhuis met erboven 2 woningen en beschoten pannendak).
- Rechts een woonpand bestaande uit parterre en 4 etages. Dit is Maashaven Oz 13 (pandkaart aanwezig).
Alle andere buurpanden zijn gebouwd na 1922.

De topografische situatie in 1925 is te zien op: http://collecties.stadsarchief.rotterda ... OLDER%255D.

Hoewel een optisch bewijs ontbreekt, en ondanks de ongerijmdheid met pand nr 11 ben ik ervan overtuigd dat dit aan de Maashaven Oostzijde is, omdat te veel bijzonderheden juist heel goed overeenkomen.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 734
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Martin, ik heb deze foto ook bekeken en denk dat het andersom is. Deze panden staan (stonden) aan de Herman Costerstraat en de panden op de achtergrond staan aan de Maashaven OZ.

Kijk maar eens naar : http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... Pz1519.jpg

zie ook foto 21 van de Maashaven van de site van Koos Terpstra
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Herman Costerstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Dik zit helemaal goed. In mijn tunnelvisie was het niet in me opgekomen om het van de andere kant te bekijken.
Op de foto zien we van links naar rechts (bron: pandkaarte van het GAR):
- De achterzijde van de panden Maashaven-Oz 19 en 20, plat dak, gebouwd 1921
- Het pand Herman Costerstraat 15, bestaande uit een pakhuis op de begane grond (15b) en 2 bovenwoningen 15a en 15c, beide bestaande uit 1e en 2e etage, bouwjaar 1920;
- De bakkerij met expeditietoegang, Herman Costerstraat 11-13;
- Hierachter de daken van de panden Maashaven Oz 11, 12 en 13, bouwjaar 1921;
- Het pand Herman Costerstraat 9, deel uitmakend van het blok Herman Costerstraat 1 t/m 9, bestaande uit souterrain, bel-étage, 1e , 2e en 3e etage, plat dak met voorschild, bouwjaar 1920.
Dit alles past ook veel beter bij de lichtval. De even zijde van de Herman Costerstraat en de even zijde van de Praetorialaan waren in 1922 op een school na nog onbebouwd.
:)
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Super! In deze laatste omschrijving van Martin kan ik me goed vinden.
Immers, die schoorsteen stond niet zo dicht op de Maashaven o-z.
Ook miste ik de winkels etc.

Inmiddels van alles nagezocht maar helaas geen bewijs foto's.
We zullen het er dus mee moeten doen.

Tot dusver wat mij betreft een uniek plaatje, waarmee ze hier vast ook heel erg blij zullen zijn:
https://www.museumbakkersopzuid.nl/
Arnold Tak
Berichten: 17313
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, Herman Costerstraat

Bericht door Arnold Tak »

allemaal, hier hebben we een fotokaart uit een grote stad, waarvan jullie de locatie hebben weten te achterhalen, maar waarvan geen bewijsopname is te presenteren. Wonderbaarlijk eigenlijk toch …… Natuurlijk heb ikzelf ook wat gegrasduind, maar ook ik kan niets boven water toveren. Wat ben ik jullie allemaal ontzettend dankbaar, dat dit 'onbekende' plaatje toch een aanwijsbare plek heeft gekregen. Martin heeft zich weer -zoals reeds vele malen eerder- uitvoerig en intensief op dit zoekplaatje gestort en vastgebeten. Met hulp van andere klasbakken op deze site, zoals Dik nu, kwam er een lichtflits aan het eind van de tunnel. Martin maakte een draai en toen viel het kwartje. Heren, ook Paul, ik ben jullie natuurlijk reuze dankbaar dat ik deze kaart nu in de juiste bak, in de juiste wijk en topografisch op de juiste lokatie kan archiveren. Ja, dit was weer een "memorabele". Heren …. mijn dank is groot.
Jonathan
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: za feb 10, 2018 5:11 pm

Bericht door Jonathan »

Beste Allen,

ik ben nieuw op dit forum, en zeker niet zo'n goede speurder als jullie maar ik dacht dat ik misschien toch nog iets leuks kon toevoegen aan het bovenstaande. Ik ben een van de achterkleinkinderen van Willem Jansse (hierboven genoemd), de laatste directeur en eigenaar van de bakkerijen J. Jansse Wz. Ik besprak de ansichtkaart vanmorgen met mijn oudoom, P. Jansse (zoon van W. Jansse) en die bevestigde inderdaad dat de ansichtkaart de achterkant van de bakkerij aan de Maashaven laat zien. Hij wees me er ook op dat de bakkerij van de voorkant te zien is op een filmpje uit 1929, gemaakt door Willem Jansse. Het filmpje, met daaronder commentaar van mijn oudoom, is hier te bekijken:
http://www.amateurfilmplatform.nl/films ... e-jansse-1

Met groet,

Jonathan
Arnold Tak
Berichten: 17313
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

dankbetuiging aan Jonathan

Bericht door Arnold Tak »

Jonathan, bedankt voor je bevestiging en het plaatsen van het filmpje.
JanBunt
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: di apr 17, 2018 3:55 pm

Bericht door JanBunt »

Beste,

Ik heb hier ook nog een vooraanzicht van de Bakkerij J. Jansse, gemaakt in 1942.

Mvg Jan
Bijlagen
Bakkerij Bord 2.jpg
Bakkerij Bord 4.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”