6060 interieur r.-k. kerk

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6060 interieur r.-k. kerk

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op het altaar: Geloofd zij Jesus Christus
eronder een reliëf met de kruisafname?
alledrie de geestelijken hebben een soort vlinderstrikje op hun borst
Bijlagen
6060.jpg
6060a.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dit is een kapel die bediend werd door de Orde van het Heilig Kruis. De kruisheren zijn oud, maar er zijn er niet zoveel meer van. Een nog levende kloostergemeenschap in Nederland bevindt zich in Sint Agatha, bij Cuijk. Dit is ook de locatie van het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, dat bij de beeldbanken van Wim wordt genoemd.

Kruisheren dragen een wit habijt met zwart scapulier en een zwart schoudermanteltje. Op de borst van het scapulier is in rood en wit een kruisteken geborduurd (Arnolds 'vlinderstrikje'): https://www.kloostersintagatha.nl/wie-w ... ruisheren/
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Ik heb deze locatie noch op de beeldbank van het Erfgoedcentrum, noch in Uden kunnen vinden. Het ZP lijkt mij een provisorische kapel, hetzij na de brand in Sint Agatha in mei 1944, hetzij bij een school in Nederland of België. Ik heb een mailtje gestuurd naar het Erfgoedcentrum, waar men hopelijk weet waar we het moeten zoeken.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Rotterdam, Enk 142 - Kruisheerenkerk later Noodkerk H.Kruisvinding

https://reliwiki.nl/index.php/Rotterdam ... uisvinding
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

WOW, well done!
Arnold Tak
Berichten: 17232
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, Enk 142 - Kruisheerenkerk later Noodkerk H.Kruisvinding

Bericht door Arnold Tak »

Jan, redder in de nood. Ik heb je net via een mail wat achtergrond gegeven over deze kaart en je andere oplossingen die ook in Rotterdam vielen. Ik dank je bijzonder hartelijk voor je vondst en natuurlijk ook Ingrid voor het aanbrengen van al die interessante achtergrondinformatie.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”