6160 Kijkje op de Rotte

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6160 Kijkje op de Rotte

Bericht door Arnold Tak »

. . .

belijnde ongelopen fotokaart, uitgegeven door B.M. Spanjersberg uit Rotterdam, kaart uit een serie, nr.37
kaart vandaag uit Frankrijk ontvangen, waarbij ik een aantal vragen zelf maar niet kan oplossen
de rechteroever ligt vol met woonboten, erboven verheft zich een bruggetje met een stalen hekwerk dat evenwijdig loopt aan het water, op de voorgrond een overzetbootje, in de verte een achttal huizen
ik heb ook mijn omvangrijke plattegrondenverzameling erbij gepakt en heb een scan gemaakt van dat deel waar volgens mij de opname is gemaakt; het Noorderkanaal moet nog worden aangelegd
wat ik niet begrijp waar het water, waarover de brug loopt, uitmondt tussen de woonboten
welke huizen zien wij dan op de achtergrond achter de oeverkant en bestaan die nog?
Bijlagen
6160.jpeg
6160a.jpeg
6160d.jpeg
6160b.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

plattegrond

Bericht door Arnold Tak »

plattegrond
Bijlagen
6160e.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Soetendaalseplein

Bericht door Peter Smaardijk »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, vanaf Soetendaalseplein richting noord

Bericht door Arnold Tak »

Peter, op jouw bewijsprent klopt het overzetbootje en de brug over de Boezem. Als ik nu bijv. kijk op een plattegrond van 1965 zie ik dat de loop van de Boezem wat noordelijker is komen te liggen in vergelijking met mijn gescande stukje plattegrond. De haakse bocht is er in 1931 uitgehaald en de toegang kwam nu recht tegenover het Noorderkanaal te liggen. Dit bood ruimte om de Algemene Begraafplaats aan de noordrand te vergroten.
Van wanneer zou mijn fotokaart dateren? Zou het Noorderkanaal er al liggen? Ik vermoed van niet. Is de zichtbare brug van voor of na het verleggen van het Boezemkanaal? Staan de huizen op de achtergrond, waarvan we de achterkant zien, aan de Bergse Linker Rottekade en was er toen nog een pad achterlangs deze huizen, wat nu niet meer het geval is en wel op mijn plattegrond valt te zien. Maar waarom zie ik dan niets van de spoorlijn, die met een brug vóor deze huizen langs (ten zuiden ervan) over de Rotte wordt geleid? Zou de spoorlijn dan achter deze huizen lopen en zijn de huizen destijds gesloopt? Ik stel mezelf nog wel wat vragen en ga ermee aan de slag. Als jij of een andere "puzzelaar" me hierover wat kan melden, heel graag.
Natuurlijk ben ik al een heel eind geholpen met je eerste reactie, Peter, en dank je hartelijk voor je bijdrage en aangedragen bewijsopname.

Wat ik nog wel zie met Google Maps aan de Bergse Linker Rottekade zijn de 4 twee-onder-een-kapwoningen, die mijnheer Visser in 1941 ook tekende.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Voor zover ik het kan zien, Arnold, is de brug de iets ten opzichte van de Rotte terug liggende brug over de Boezem (oude loop); je ziet de weg er ook op aanlopen met een soort slinger. Deze brug is de opvolger van een ophaalbrug die wél vlakbij de monding van de Boezem in de Rotte lag. De spoordijk is volgens mij wel degelijk te zien maar valt niet echt op zonder bovenleidingportalen (de lijn was nog niet geëlektrificeerd). De huizen op de achtergrond zullen wel aan de Rotte gestaan hebben, maar waar precies weet ik ook niet...
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”