6921 kade met rechts verhoging

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

6921 kade met rechts verhoging

Bericht door Arnold Tak »

6921.jpeg
6921a.jpeg
6921b.jpeg
foto, formaat 12 bij 9 cm.
achterop staat met pen 12/5 23. ik neem dus aan dat de opname is gemaakt in 1923
op de kade staat een hijskraantje en rechts daarvan zijn op de achtergrond 2 ronde tanks te zien
mogelijk ook rechts van de rechter mast van het schip aan de kade
links aan de overzijde wat grotere gebouwen
toen ik deze foto kocht, dacht ikzelf aan Rotterdam, de Parkkade met rechts de toegang tot de Parkhaven en rechts "de bult van de Jong"
maar een bewijs heb ik daarvan niet kunnen vinden
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Re: 6921 kade met rechts verhogong

Bericht door Martin Snuverink »

Dit lijkt me vrij zeker de Parkkade met rechts de Parkheuvel in Rotterdam, met rechts de ingang van de Parkhaven. De straatlantaarns op Haagse paal zijn stellig Rotterdams. De breedte van de stroom komt ook overeen met de Nieuwe Maas. De Katendrechtse havens, de Maashaven en de Dokhaven aan de overzijde bestonden in 1910 ook al. Vergelijk PBK-5625 (uit 1910) en precies dezelfde opname PBK-1999-96 (uit 1927) van de beeldbank Rotterdam. Hoe betrouwbaar zijn de jaartallen van het GAR?
Arnold Tak
Berichten: 17181
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 6921 Parkkade met rechts Parkheuvel

Bericht door Arnold Tak »

Martin, die olietanks aan de overkant zo dichtbij de Parkkade deden me nog even verder zoeken. Ik vond dan ook snel een plattegrond uit 1899 en zie daarop al tanks. Daar hadden de Deutsch Amerikanische Petroleum Gesellschaft en de Petroleum Etablissementen van Pakhuismeesteren toen al aan weerszijden van de Petroleumhaven diverse tanks, schuin tegenover de Parkhaven. Het blijkt dus wel te kloppen. Ik dank je hartelijk voor je meedenken, meezoeken en je reactie. Ik verhuis deze foto dan nu ook met een gerust gevoel naar Opgelost.

nog even verder gezocht...In het boekje Rotterdam-Zuid in oude ansichten lees ik op blz. 114: Aan het eind van de 19e eeuw werd Rotterdam de grootste petroleumhaven van Europa. Er waren in die tijd in Rotterdam reeds 15 tanks voor olieopslag.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”