1887 vliegtuig H-NACJ Fokker F VII Koninklijke Luchtvaart

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1887 vliegtuig H-NACJ Fokker F VII Koninklijke Luchtvaart

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
waar staat dit vliegtuig? Schiphol of Waalhaven?
is misschien ook bekend of er bekende mensen op de foto staan?
Bijlagen
1887.jpg
1887.jpg (166.58 KiB) 1154 keer bekeken
1887a.jpg
1887a.jpg (80.21 KiB) 1157 keer bekeken
1887b.jpg
1887b.jpg (49.41 KiB) 1097 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Schiphol of Waalhaven?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Gegevens vliegtuig:
te vinden op: http://www.hdekker.info/registermap/EERSTE.htm

H-NACJ Fokker F.VII 4839
44
01.12.1924 Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën,
's-Gravenhage/*Schiphol.
28.02.1929 Inschrijving doorgehaald.
PH-ACJ/2

Ongeval met dit vliegtuig:
http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1926.htm
27.05.1926 H-NACJ Fokker F.VII 4839 Waalhaven
De bestuurder kwam zeer laag in de Zuid-Oost hoek van het veld binnen.
Waarschijnlijk wilde hij dichtbij de hangaar terechtkomen omdat hij direct daarna door
zou vliegen naar Parijs. Bij deze methode van binnenkomen maakt de bestuurder zich geheel afhankelijk van de motor. In dat geval ging het dus mis. Hij zat te laag en wilde even wat gas bijgeven, hierbij verslikte de motor zich echter en pakte niet, en het toestel zakte nog verder door. Het linker wiel raakte de omheining, waarna het vliegtuig een zwaai naar links maakte en met de linker vleugel de grond raakte. De staart kwam omhoog en toen viel ook de rechter vleugel tegen de grond. De Jupiter motor (No. 540) was uitgerust met een nieuw type Triplex-carburateur waarvan bekend was dat hij dit soort storingen vertoonde. Bestuurder: J.D. van Os.
Op deze site ook drie foto's van het vliegtuig.

Meeste kans op Waalhaven?
In de beeldbank van amsterdam staan meerdere foto's van dit vliegtuig op Waalhaven.
http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php ... &q=+H-NACJ
zoeken op H-NACJ
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bewijsopname vliegveld Waalhaven, Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

Theo, ik heb al mijn kaarten van vliegveld Waalhaven nog eens bekeken of ik het lage gebouwtje met het zadeldak voor het donkere gebouw met de 3 ramen daarop kon terugvinden (middelste scan), maar ik kan het daarop niet zien. Dus of het Waalhaven is ....??
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Volgens mij zijn er nog wel een aantal vliegvelden die in aanmerking kunnen komen. Ik heb Twenthe (1921) al eens bekeken maar niets herkenbaars gezien.Ik weet ook niet wanneer het vliegtuig "afgedankt"is, anders kan ik wel eens kijken bij Eelde (1931) Terlet (1930) of Gilze Rijen.
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

mail van Harm Kramer

Bericht door Arnold Tak »

Op de onbekende foto nr 1887 met het Fokker vliegtuig F VII H-NACJ is vaag een gebouw met zadeldak te zien met er voor een ander laag gebouwtje.

Ik heb gezocht in het boek Waalhaven 1920-1940 en zag deze foto.

Als het vliegtuig aan de noordzijde naast de gebouwen geparkeerd stond, zou het best mogelijk kunnen zijn dat je onder de motor door tegen de desbetreffende gebouwen aankeek.

Het zou dan het voormalige expeditie gebouw moeten zijn geweest waar bagage, post en vracht werd afgehandeld, een paar jaar later is het verbouwd en zat er de meteo/radiodienst en op het dak is de verkeerstoren gekomen.

Met vriendelijke groet Harm Kramer.
Bijlagen
IMG_0005.jpg
IMG_0005.jpg (205.73 KiB) 1141 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17393
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, vliegveld Waalhaven

Bericht door Arnold Tak »

Harm, goede collega bij Ons Rotterdam, alweer een tijdje geleden had je het met me over dit ZP-tje. Nu ik de site aan het beheren ben, kom ik deze fotokaart weer tegen en het leek me een goede gelegenheid om er nog eens nauwgezet naar te kijken en er nogmaals aandacht aan te besteden.
Ik heb mijn eigen verzameling er ook nog eens bijgepakt en met behulp van jouw bewijsopname ben ik nu ook tot de conclusie gekomen dat het Waalhaven is.
Het wat hogere gebouw heeft 4 ramen, waarbij er 2 ramen op de hoeken zijn geplaatst en er tussen de andere 2 ramen een grotere tussenruimte is. Ik kan die situatie op één van mijn kaarten terugvinden. Dan zie ik op de begane grond een deur, waarbij het raam rechts ervan direct tegen de deur aan is bevestigd en het raam links ervan net even een kleine tussenruimte heeft. De roedeverdeling klopt ook. Dan zie ik op jouw bewijsopnema rechts naast de panden bomen staan en die staan ook op jouw bewijsopname.
Natuurlijk mijn hartelijke dank voor je bijdrage, evenzo ben ik Theo en Rien erkentelijk voor hun bijdragen.
Bijlagen
1887c.jpg
1887c.jpg (67.51 KiB) 1086 keer bekeken
1887d.jpg
1887d.jpg (93.06 KiB) 1089 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”