vliegtuig op strand op BRIEFKAART
-
- Berichten: 17322
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
vliegtuig op strand op BRIEFKAART
is 100% zeker een Nederlandse kaart gezien de bedrukking op de rugzijde
werd dit vliegtuig alleen gebruikt door een strandfotograaf voor het maken van professionele familiekiekjes? ik neem toch niet aan dat het een op het strand geland vliegtuig is
wat valt er over het vliegtuig zelf te vertellen?
enig idee op welk strand dit vliegtuig staat?
werd dit vliegtuig alleen gebruikt door een strandfotograaf voor het maken van professionele familiekiekjes? ik neem toch niet aan dat het een op het strand geland vliegtuig is
wat valt er over het vliegtuig zelf te vertellen?
enig idee op welk strand dit vliegtuig staat?
- Bijlagen
-
- inleiding Strandgezicht 520.jpg (248.99 KiB) 4354 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 815
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am
ongevallen met de H-NACO
Ongevallen van de H-NACO staan beschrven op onderstaande link:
http://hdekker.info/Nieuwe%20map/1925.htm#20.08.1925
Nog een foto van de H-NACO op het strand van Scheveningen:
http://www.catawiki.nl/catalogus/ansich ... gen?type=s
http://hdekker.info/Nieuwe%20map/1925.htm#20.08.1925
Nog een foto van de H-NACO op het strand van Scheveningen:
http://www.catawiki.nl/catalogus/ansich ... gen?type=s
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm
Op Catawiki gevonden: Oud vliegtuig op het strand van Scheveningen. Op het vliegtuig staat H-NACO of H-NACD. Maar de foto is genomen door d' Aeroplane. Met standplaats einde Boulevard (bij de duinen) van Scheveningen. Dan is het waarschijnlijk van H. Pander en zonen?
http://www.catawiki.nl/catalogus/ansich ... 306&type=s
http://www.catawiki.nl/catalogus/ansich ... 306&type=s
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm
Er staat volgens mij H NACD op het vliegtuig. Hierover het volgende gevonden: 10-03-1924
aanvraag door Vliegtuigindustrie Holland, H van Koolbergen Voorburg. 29-03-1924 kenmerk toegekend. Het vliegtuig is niet afgebouwd, het kenmerk is wel aangebracht geweest. De restanten van het toestel werden later nog op het strand gebruikt als decor voor familiekiekjes.
De H NACO van Pander was een middendeks eenzitter.
aanvraag door Vliegtuigindustrie Holland, H van Koolbergen Voorburg. 29-03-1924 kenmerk toegekend. Het vliegtuig is niet afgebouwd, het kenmerk is wel aangebracht geweest. De restanten van het toestel werden later nog op het strand gebruikt als decor voor familiekiekjes.
De H NACO van Pander was een middendeks eenzitter.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Er zijn wat inconsistenties te bespeuren als men de gegevens van het luchtvaartregister vergelijkt met de gegevens in het boek De Nederlandse vliegtuigen van Theo Wesselink en Thijs Postma (Haarlem, 1982). Hier staat nl. dat de Holland H.1 met registratie H-NACD wel degelijk gevlogen heeft. Het toestel was een tweezits tweedekker. De registratie zou wel zijn aangebracht, maar nooit officieel zijn toegekend (het is overigens vreemd dat het register rept van twee aanvragen, waarvan er een wel was toegekend...). Begin maart 1924 werd het toestel overgebracht naar Waalhaven en daar werden proefvluchten gemaakt door de Belgische vlieger Raparlier. De bedoeling was dat deze Holland H.1 zou meedoen aan een Franse vliegtuigwedstrijd (Tour de France des Avionettes), maar de H.1 werd teruggetrokken ten faveure van een ander toestel van de Vliegtuig Industrie Holland, de eveneens door Theo Slot ontworpen H.2 (een eendekker). De H.1 werd op 23 juni 1925 in de Telegraaf te koop aangeboden.
Het vliegtuig op het strand is inderdaad de H.1 (dat bewijzen de foto's in dit boek), maar dan opeens uitgevoerd als eendekker. Inderdaad eerder een aardig ding om vakantiekiekjes mee op te leuken, maar ermee vliegen kon niet meer.
Het vliegtuig op het strand is inderdaad de H.1 (dat bewijzen de foto's in dit boek), maar dan opeens uitgevoerd als eendekker. Inderdaad eerder een aardig ding om vakantiekiekjes mee op te leuken, maar ermee vliegen kon niet meer.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
Er zijn vaker door de RLD dubbele registraties uitgegeven en dat weet ik nog uit de tijd dat ik zelf vloog. Er was een Beagle Airdale A 109 die ik zelf heb gevlogen met de registratie PH-SFA, terwijl in dezelfde periode een Fokker F 27 Friendschip vloog met dezelfde registratie. Is nog op een site (weet niet meer welke) terug te vinden. Gewoon even met Google de registratie intypen.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Wat ik wilde zeggen is dat ik het vreemd vind (tenzij ik het verkeerd interpreteer) dat er blijkbaar twee aanvragen tegelijkertijd liepen. De PH-SFA A 109 is in 1964 onherstelbaar beschadigd bij een noodlanding volgens deze site. De F-27 met dezelfde registratie werd ingeschreven in 1986. Dat registraties hergebruikt worden vind ik minder vreemd.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
De H-NACD als tweedekker
Op http://www.catawiki.nl/catalogus/ansichtkaarten/plaatsnamen/s-gravenhage/891785-oud-vliegtuig-op-het-strand-van-scheveningen trouwens een foto van een wat meer complete H-NACD. Volgens bijschrift op het strand van Scheveningen.