1218 koets met 2 paarden en 2 koetsiers


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1218 koets met 2 paarden en 2 koetsiers

Bericht door Arnold Tak »

792[/ATTACH

belijnde ongelopen fotokaart
of noemt men een dergelijk vierwielig voertuig een landauer?
Bijlagen
1218.jpg
1218.jpg (129.67 KiB) 2034 keer bekeken
1218a.jpg
1218a.jpg (120.39 KiB) 1895 keer bekeken
1218b.jpg
1218b.jpg (59.21 KiB) 1852 keer bekeken
gebrook
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 18, 2008 7:49 pm

koets met 2 paarden

Bericht door gebrook »

deze kaart komt uit een serie van plm. 10 versch. kaarten van een stalhouderij met vestigingen in Gouda Doorn en Driebergen. Moet het even opzoeken of ik er nog iets van heb zitten in de voorraad in mijn winkel. Naam is mij ontschoten.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Den Haag?

Bericht door Wim »

De lantaarn komt erg dicht in de buurt van de 'beugelmodellen' van Deventer, Zwolle en Den Haag. In combinatie met de paal komt Den Haag bovendrijven. De witte kleur van de paal laat ik even buiten beschouwing. Het is verleidelijk om in het schuine patroon van de stoeptegels de Haagse wybertjes te zien. Dit geeft mij het gevoel erg warm te zijn maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Het pand met extreem hoge schoorsteen (de detailscan laat zien dat op het dak pannen liggen) doet nog geen belletje rinkelen.
De bijlage is een lantaarnpaal in de Andries Bickerweg in Den Haag.
Bijlagen
denhaag_beugel_hga_006400.jpg
denhaag_beugel_hga_006400.jpg (31.49 KiB) 1750 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Als dit Den Haag is, kan ik me dit alleen maar in de Vogelwijk voorstellen en daar kan ik het niet vinden.
Maar, Wim, kijk nu eens naar http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/number2822.asp en vergelijk.
En kijk ook eens naar de andere door mij opgegeven links bij opgelost zoekplaatje G550 van Berry (opgelost 8-9-2010). Iets om op te nemen in het kenniscentrum wat betreft lantaarnpalen?
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Bedankt voor de tip over Eindhovense straatlantaarns, Martin! Inderdaad komt het type overeen. Het gebouw met flauw hellende daken en een daarin geplante hoge schoorsteen lijkt qua type op een schoolgebouw op
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/number6525.asp
Villa's met sterk hellend dak (althans het onderste gedeelte) zie ik weinig in Eindhoven. Het is waarschijnlijk een rijtje van drie of meer, omdat het linker deel geen erker heeft. Een dubbele villa zou dan niet symmetrisch zijn.
Den Haag heb ik opgegeven, dit model lantaarnpaal komt voor op enkele foto's van Zorgvliet rond 1915, verder ben ik het niet tegengekomen. Wanneer er inderdaad wybertjes-tegels liggen zou Breda in aanmerking komen.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Wim en anderen, vergelijk nu eens de lantaarnpaal met die van zoekplaatje 814 van Berry, dat mij nog steeds zeer intrigeert: http://www.onbekendinnederland.nl/images/814kopie.jpg en let op de gelijkenis in armatuur. Dan zou dit toch in de dezelfde nog steeds onbekende stad moeten of kunnen zijn. Niet Den Bosch dus.
Overigens heb ik de indruk dat de straat met de straat van de bebouwing erachter met de hoge schoorsteen een scherpe hoek maakt op 10-20 m achter de rug van de fotograaf.
Als we nu maar zouden weten om welke stad het ging, dan zouden beide plaatjes spoedig opgelost zijn.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

De stad met vergelijkbare lantaarn was Delft. Daar hebben voor zover ik weet geen wybertjestegels gelegen. Eindhoven blijft favoriet.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie VerzamelJaarbeurs

Bericht door Arnold Tak »

Han Ruijters kwam met de suggestie: Doorn, Stalhouderij Swart
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”