2624 hoog kantoorpand in grote stad, fotograaf Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2624 hoog kantoorpand in grote stad, fotograaf Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
naast de ingang links van de brievenbus zit een ovaal huisnummerbordje
wat opvalt is de lantaarnpaal zonder lantaarn met brede voet; dit model is mij in Rotterdam onbekend; op de paal zijn versieringen aangebracht in de vorm van ranken
de Romaans-achtige benedenramen (voorschrift van Rose) deden me denken aan het Nieuwe Werk oftewel Scheepvaartkwartier, maar daar heb ik het niet kunnen plaatsen en die zijn trouwens van eerdere datum
de fotograaf geeft 2 adressen op waaronder Entrepotstraat op Zuid
Bijlagen
2624.jpg
2624a.jpg
2624b.jpg
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Rotterdam. Oostzeedijk boven. Nu nieuwbouw.
Groeten, Reinl.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aan Rein of Reinl

Bericht door Arnold Tak »

bedankt voor uw reactie, maar ik stel een verdere onderbouwing natuurlijk op prijs. Een locatie doorgeven zonder bewijsopname of nadere precisering is ongebruikelijk op deze site. Dus graag verwijzing naar een beeldbank, het doorgeven van een bewijsopname of het concreet aangeven waar deze opname is gemaakt (huisnummer of tussen welke straten of wie in het pand was gevestigd) onderbouwt uw reactie en maakt uw opmerking pas echt waardevol. Zelf heb ik wat boeken en mijn eigen pbk-verzameling geraadpleegd, maar heb daarin uw oplossingsvoorstel (nog) niet bevestigd kunnen zien.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Hiervan kan ik ook geen spoor vinden aan de Oostzeedijk Boven. Maar helemaal uitsluiten kan ik het ook niet. Voorlopig ga ik ervan uit dat het daar niet is, maar wél in Rotterdam. Van de fotograaf heb ik niets anders kunnen vinden dan http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... PKD053.jpg. Slechts 1 foto dus.
De straat met bomen is een prominente straat. Het rechter pand is breed (ten minste 3 ramen plus een deur) en dateert van voor 1880. Het hoge pand is van ca 1900.
Kan dit de Schiekade westzijde zijn, ongeveer ter plaatse van het latere Ungerplein? Daar stonden de bomen op de stoep (maar aan de overzijde langs de Schie).
Overigens lijkt het of de huizen enigszins zijn verzonken in de straat. Dit zou kunnen betekenen dat de straat een naderhand opgehoogde dijk is. De grap is dat dit nog steeds voorkomt op het stukje Oostzeedijk Boven dichtbij het Oostplein. Maar hier is het niet.
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

hoog kantoorpand

Bericht door harm kramer »

in de fotocollectie van het gemeente archief: foto pbk 5208 Oostzeedijk Rotterdam, staat tegenover de ingang van de gasfabriek op de Oostzeedijk-Boven een pand dat veel gelijkenis vertoont met het zoekplaatje.
Harm Kramer
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Oostzeedijk (zuidzijde) tussen Bosland en Olieslop

Bericht door Arnold Tak »

Harm, knap gevonden. Ik heb helemaal over deze opname heen gekeken. Ik ken de kaart wel, een doorloper (dus van vóór 1906) maar omdat ik de kaart niet mooi vind, heb ik hem nooit in mijn verzameling opgenomen. Hij staat volgens mij ook niet afgebeeld in enig boek over Kralingen.
Maar .... ik denk wel dat Reinl jou op een heel goed spoor heeft gezet. Ik heb zelf nog even verder zitten 'neuzen' (je kent me) en op de kaart lees ik aan de zijkant van het gebouw het woord: Chemisch.
Ik heb in het adresboek 1901 gevonden op nummertje 212: Chem. Instituut v. Dr. J.G.C. Vriens, Laborat. v. Pennink. Nou zegt dat me op dit moment helemaal niets, maar is misschien een aanknopingspunt om verder te zoeken. In het boek de straatnamen van Rotterdam lees ik dat het Olieslop later Infirmeriestraat is gaan heten. De afbeelding op de prentbriefkaart lijkt me te liggen tussen Bosland en Olieslop.
Tot zover, ik zoek nog even verder.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, Oostzeedijk-Boven

Bericht door Arnold Tak »

ik ben natuurlijk niet voor één gat te vangen en zat me te bedenken, hoe ik het pand in beeld kon krijgen. Met de luchtfotoboeken van Rotterdam lukte het niet. Maar misschien vanaf de Admiraliteitskade? Ja, en dat is gelukt. Met een prenbriefkaart uit eigen verzameling. Kijk maar naar de detailscan.
Het stond dus ongeveer tussen de tegenoverliggende straten Dijkstraat en Speelmanstraat, als je het op een oude plattegrond bekijkt.
Voor mij is dit zp-tje nu wel opgelost.
Mijn grote dank gaat uit naar Reinl en jij natuurlijk, Harm. Heb je weer het allesbeslissende zetje gegeven.
Bijlagen
2624c.jpg
2624d.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”