2633g boerenbedoeninkje

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2633g boerenbedoeninkje

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
2633g.jpg
2633ga.jpg
Janpie
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 06, 2012 4:25 pm

2633g boerenbedoeninkje

Bericht door Janpie »

In het boek "Tien eeuwen Schildwolde" (uitgave Profiel te Bedum) staat op blz. 145 dezelfde foto afgedrukt met als onderschrift: Het boerderijtje van Jacob Post in 't Hooiland.
Het boerderijtje is gebouwd voor 1850 en voor 1920 weer afgebroken.
Het heeft dus gestaan in het veld tussen de dorpen Schildwolde en Overschild, nabij het Afwateringskanaal,
in de gemeente Slochteren (Gr).
Als de schrijvers van het boek hun taak goed hebben gedaan (en waarom zouden we daaraan twijfelen!) is dit
zoekplaatje dus met 100% zekerheid opgelost.
Ik stuur nog apart een scan van de bewuste blz. en een vergroting van de foto van het
'boerenbedoeninkje', daar het niet lukte om deze als bijlage mee te sturen (te groot)
Is deze ansichtkaart te koop en zo ja, wat is de prijs?

Met vriendelijke groet,
Jan Evenhuis, Schildwolde
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Mooi dat dit gevonden is.
Een nadere topografische aanduiding zou toch wel wenselijk zijn. Het Afwateringskanaal incl. Schildmaar loopt van het Slochterdiep tot het Schildmeer en is 5 - 6 km lang. Tussen Schildwolde en Overschild loopt de Meenteweg (nu ook N865). Op de topokaart van 1853, te vinden op http://watwaswaar.nl/#kC-wq-6-el-1v-1-----hPP staat in het door Jan Evenhuis aangeduide gebied maar één boerenbedoeninkje. Ten zuiden van de brug van de Meenteweg over de Schildmaar stond aan de westzijde van deze weg een boerderijtje, niet afgelegen in het veld, maar bij de weg. Nu staat hier (Meenteweg 110) nog een melkrundveehouderij, die vermoedelijk het Dannemeerproject zal overleven. De bouwtijd van het huidige huis schat ik op 1920 - 1925. Tot 1919 stond hier nog een huis met de as evenwijdig aan de Meenteweg en dicht bij de weg. Mogelijk heeft het bedoeninkje hier gestaan. Dan moet de foto zijn genomen in westelijke richting.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

tussen Schildwolde en Overschild, nabij Afwateringskanaal, boerderijtje Jaco Post

Bericht door Arnold Tak »

Jan Evenhuis, bedankt voor het doorgeven van je oplossing. Je aan mij gemailde pdf-bestand kan ik helaas niet als bewijsopname inbrengen. Tegen Martin zeg ik heel graag 'hartelijk dank' voor zijn aanvullende naspeuringen.
Hopelijk kan Jan me een afbeelding in jpg mailen?
Janpie
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 06, 2012 4:25 pm

2633g boerenbedoeninkje

Bericht door Janpie »

Martin,

Ik zal nog proberen om te achterhalen waar het boerderijtje van Jacob Post precies heeft gestaan.
Naar mijn idee niet op de door jou aangegeven locatie van het huidige Meenteweg 110.
Wordt vervolgd.

Jan.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bewijsopnames van Jan Evenhuis

Bericht door Arnold Tak »

bovenstaand de bewijsopnames die Jan Evenhuis mij mailde
Bijlagen
blz. 145.jpg
boerderij Jacob Post.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De topografische aanduiding vind ik nog steeds niet voldoende. De veldnaam of veldaanduiding Hooiland zegt me weinig meer dan dat dit een drassig stuk grond is.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”