2964 vrijstaand huis met kas achter dijk bij haven

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2964 vrijstaand huis met kas achter dijk bij haven

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
2964.jpg
2964a.jpg
2964b.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Sowieso Zeeland, met die De Muraltmuurtjes en de bouwstijl. Ik heb een aantal kleine haventjes de revue laten passeren, ook rekening houdend met de zonnestand, en een kandidaat zou zijn Roelshoek. Ik heb geen goed bewijs kunnen vinden, anders dan dat daar ook De Muraltmuurtjes zijn en er een paalwering o.i.d. was bij de haven. We zouden dan naar het westen kijken. Mogelijk is het lange pand links met de grote schoorsteen in het midden hier van de andere kant te zien (in het midden): http://beeldbank.zeeuwsebibliotheek.nl/component/option,com_memorix/task,topview/searchplugin,eenvoudig/Itemid,2/rpp,30/CollectionID,2/RecordID,98104/PhotoID,FO098728/
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Peter, ik zou foto 25194 nog eens goed bekijken. Succes.

http://beeldbank.zeeuwsebibliotheek.nl/ ... ,FO025194/
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ja, Dik, die foto had ik ook gezien. Ik had me gefixeerd op de nog bestaande panden die op de foto in de beeldbank Zeeland net boven de loodsen staan (en die niet lijken op het pand rechts op dit zoekplaatje). Deze panden staan nu direct aan de dijk (Pietermanskreek). Ik vermoed dat die dijk tengevolge van de dijkverzwaring breder is geworden, en dat de verbreding aan de binnenkant heeft plaatsgevonden. De gebouwen van de mosselconservenfabriek (later internaat), die buitendijks liggen, staan er namelijk nog. Dat houdt dan in dat het huisje dat op deze foto in de beeldbank Zeeland direct aan de dijk staat (net onder de loodsen dus) mogelijk het huisje rechts op het zoekplaatje is, en dat dit het loodje heeft gelegd bij de dijkverzwaring (die ook het einde betekende van de haven).

Dit gevoegd bij de gelijkenis van het linker pand met het pand in een foto die ik eerder gelinkt had, de De Muraltmuurtjes, de paalwering, de zonnestand, en het feit dat tuinbouw niet vreemd is in deze contreien, denk ik inderdaad dat ik de plek gevonden heb. Maar ik heb nog niet echt hard bewijs vrees ik...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

... maar wat nou als die "loodsen" kassen zijn? Zou 't? Dan is het zaakje rond. Ik tel daar zomaar zeven raampjes aan deze kant van de nok van de meest linkse "loods". Dat heeft onze kas hier ook.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Die "loodsen" zijn kassen en het huisje staat links in de benedenhoek van die kassen. Omdat de foto uit een heel andere hoek genomen is dan b.v. gomaps had ik er ook even moeite mee.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Krabbendijke, Roelshoek

Bericht door Arnold Tak »

na alle vondsten van Peter Smaardijk en Dik te hebben gelezen, wil ik graag allereerst mijn waardering uitspreken voor hun recherchewerk en hen complimenteren met hun bevindingen. Omdat ik verder geen aanvullende gegevens verwacht, 'verhuis' ik dit zp-tje daarom naar opgelost. Dik en Peter, geweldig bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”