3843 mannen rond auto ten tijde van hoog water
-
- Berichten: 18687
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
3843 mannen rond auto ten tijde van hoog water
foto 12 bij 8 cm.
toen ik deze foto onder ogen kreeg, dacht ik direct: overstroming Rotterdam 1953, alhoewel dat nergens op is gebaseerd
de foto is blanco op de achterzijde
maar in combinatie met de spoorwagons en de bebouwing op de achtergrond, het hekwerkje ter bescherming rondom de boom komt Rotterdam bovendrijven
dus ergens in het havengebied, bijna zeker op Zuid
rechts iets van een kantoor of een douanelokaal
toen ik deze foto onder ogen kreeg, dacht ik direct: overstroming Rotterdam 1953, alhoewel dat nergens op is gebaseerd
de foto is blanco op de achterzijde
maar in combinatie met de spoorwagons en de bebouwing op de achtergrond, het hekwerkje ter bescherming rondom de boom komt Rotterdam bovendrijven
dus ergens in het havengebied, bijna zeker op Zuid
rechts iets van een kantoor of een douanelokaal
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Het kenteken is van 1953. De Ford Fordor Sedan is van 1949 of 1950.
Het woninggebouw op de achtergrond telt 4 woonlagen plus een kapverdieping. In Rotterdam Zuid kwam dit voor , maar 3 woonlagen plus kap kwam meer voor. Het gebouw is gekromd. De appartementen zijn geschakeld en lijken van na 1918.
Bij mijn weten is er in Amsterdam in 1953 of later (en ook eerder) geen overstroming geweest.
Het gebouw achter de twee geüniformeerde mannen lijkt meer een woongebouw met boven- en benedenhuis dan een bedrijfsgebouw. Het enkele huisnummerbordje kan gemakkelijk Rotterdams zijn, want na 1930 werden vierkante bordjes toegepast. In Amsterdam staan de huisnummers doorgaans naast de deur van het benedenhuis. Hier naast de bovenhuisdeur.
De stortgoedwagons dienden hoofdzakelijk voor het vervoer van steenkolen, in kleine treinen naar kolenhandels en stookinstallaties en in grote treinen voor intermodaal transport. In Rotterdam werden veel kolen overgeladen in zeeschepen. Daarvoor dienden de zogenoemde kolentips, waarmee een complete wagon werd opgetild en gekanteld zodat de hele inhoud in een schip stortte. Er waren er drie op Zuid: twee aan de Binnenhaven (waar nu de Peperklip staat), en een aan de ZW-kant van de Spoorweghaven ter hoogte van de Paul Krugerstraat. Hier liepen overal uitgebreide spoorwegaansluitingen. Hier op Feijenoord kan ik helaas nog geen match maken, vooral ook niet omdat de huizen hier veelal maar 3 woonlagen + kap hebben. Wel geloof ik dat het in Rotterdam is.
Het woninggebouw op de achtergrond telt 4 woonlagen plus een kapverdieping. In Rotterdam Zuid kwam dit voor , maar 3 woonlagen plus kap kwam meer voor. Het gebouw is gekromd. De appartementen zijn geschakeld en lijken van na 1918.
Bij mijn weten is er in Amsterdam in 1953 of later (en ook eerder) geen overstroming geweest.
Het gebouw achter de twee geüniformeerde mannen lijkt meer een woongebouw met boven- en benedenhuis dan een bedrijfsgebouw. Het enkele huisnummerbordje kan gemakkelijk Rotterdams zijn, want na 1930 werden vierkante bordjes toegepast. In Amsterdam staan de huisnummers doorgaans naast de deur van het benedenhuis. Hier naast de bovenhuisdeur.
De stortgoedwagons dienden hoofdzakelijk voor het vervoer van steenkolen, in kleine treinen naar kolenhandels en stookinstallaties en in grote treinen voor intermodaal transport. In Rotterdam werden veel kolen overgeladen in zeeschepen. Daarvoor dienden de zogenoemde kolentips, waarmee een complete wagon werd opgetild en gekanteld zodat de hele inhoud in een schip stortte. Er waren er drie op Zuid: twee aan de Binnenhaven (waar nu de Peperklip staat), en een aan de ZW-kant van de Spoorweghaven ter hoogte van de Paul Krugerstraat. Hier liepen overal uitgebreide spoorwegaansluitingen. Hier op Feijenoord kan ik helaas nog geen match maken, vooral ook niet omdat de huizen hier veelal maar 3 woonlagen + kap hebben. Wel geloof ik dat het in Rotterdam is.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Op 1-1-1953 werden zeker Katendrecht, Hillelaan en Brielselaan, kortom de omgeving van Rijnhaven en Maashaven in Rotterdam-Z overstroomd.
De o zo gammele beeldbank van het GAR werkt weer voor geen meter. Dit schiet niet op. Maar Jan Roovers werkt wel: http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... o=z818.jpg
http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... id1772.jpg.
De o zo gammele beeldbank van het GAR werkt weer voor geen meter. Dit schiet niet op. Maar Jan Roovers werkt wel: http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... o=z818.jpg
http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... id1772.jpg.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 308
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Op dit moment werkt de website van het GAR wel (tenminste bij mij wel).
Als ik goed begrijp, zou dus deze locatie in aanmerking komen:
http://goo.gl/maps/GZlbk
Voor: in februari 1953 was het waterpeil op de Putselaan van een vergelijkbaar niveau.
Tegen: dakhelling wijkt af.
Als ik goed begrijp, zou dus deze locatie in aanmerking komen:
http://goo.gl/maps/GZlbk
Voor: in februari 1953 was het waterpeil op de Putselaan van een vergelijkbaar niveau.
Tegen: dakhelling wijkt af.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm
zoekplaatje 3843
de mannen rond de auto t.t.v. hoogwater ,staan volgens mij op de hoek Keileweg/Viethavenstraat Rotterdam west.(inverpak)
op de achtergrond het spoorweg emplacement en de woningen aan de Hudsonstraat.
op de achtergrond het spoorweg emplacement en de woningen aan de Hudsonstraat.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 868
- Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am
Beeldbank Rotterdam
Mijn ervaring met de beeldbank Rotterdam is dat de eerste zoekactie wel lukt, maar bij opnieuw zoeken komt een foutmelding. Dus je moet steeds een nieuw venster openen voor een nieuwe zoekactie.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Beeldbank Rotterdam
Mijn ervaring is dat als je die opent via de link op zoekplaatjes.nl, de beeldbank bij elke zoekactie aangeeft dat er nul afbeeldingen zijn. Bij een volgende poging weigert de beeldbank volledig, zoals bij Wim.
Als ik via google zoek op beeldbank Rotterdam en de beeldbank open, geeft dezelfde zoekactie als eerste wél afbeeldingen. Bij een volgende zoekactie weigert hij weer volledig. Zeer irritant.
Als ik via google zoek op beeldbank Rotterdam en de beeldbank open, geeft dezelfde zoekactie als eerste wél afbeeldingen. Bij een volgende zoekactie weigert hij weer volledig. Zeer irritant.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
Het gebouw op de achtergrond bestaat uit een parterre (al of niet met winkels) met daarboven drie volwaardige woonlagen. De top bestaat uit een penthouse of een kap met dakkapellen; dit is niet goed te zien. Het centrale bouwwerk is een woonblok van ten minste 12 appartementen breed.
Het appartementengebouw aan de hoek Putselaan/Dordtselaan is te modern en heeft te veel horizontale accenten. Bovendien zou de foto dan gemaakt moeten zijn ter plaatse van de Maassilo.
Verondersteld werd dat dit in het oude Rotterdamse havengebied is, hetzij op Zuid hetzij in West. Maar het valt op dat er niets van schepen en havenkranen is te zien.
Het bewijs kostte wat tijd, maar Harm Kramer heeft de juiste plek aangewezen: Vierhavensstraat hoek Keileweg. Bij de Ohmstraat, die in 2008 is verdwenen. Op de achtergrond zien we niet de huizen van de Hudsonstraat (die waren niet zo hoog, voor zover ze het “Vergeten bombardement” van 1943 hebben overleefd), maar overduidelijk de huizen aan het rechter einde van de Mathenesserweg met de stompe hoek naar het Marconiplein en een onderbreking bij de Dirk Danestraat. Deze huizen staan er nog goed bij. Zie de foto’s van het GAR:
- 1976-11149: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... 2700645/1;
- PBK 1993-611: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... 1315645/1;
- 1993-3893: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /296577/1;
- 1972-550: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /2701160/1.
De tegenwoordige situatie ziet er zo uit: http://goo.gl/maps/QjKcL .
Het kantoorgebouwtje heb ik helaas niet op foto’s teruggevonden.
Dit gebied lag buiten Schielands Hoge Zeedijk (hier vertegenwoordigd door de Mathenesserdijk). Kennelijk is de Keilehaven overgelopen.
Het appartementengebouw aan de hoek Putselaan/Dordtselaan is te modern en heeft te veel horizontale accenten. Bovendien zou de foto dan gemaakt moeten zijn ter plaatse van de Maassilo.
Verondersteld werd dat dit in het oude Rotterdamse havengebied is, hetzij op Zuid hetzij in West. Maar het valt op dat er niets van schepen en havenkranen is te zien.
Het bewijs kostte wat tijd, maar Harm Kramer heeft de juiste plek aangewezen: Vierhavensstraat hoek Keileweg. Bij de Ohmstraat, die in 2008 is verdwenen. Op de achtergrond zien we niet de huizen van de Hudsonstraat (die waren niet zo hoog, voor zover ze het “Vergeten bombardement” van 1943 hebben overleefd), maar overduidelijk de huizen aan het rechter einde van de Mathenesserweg met de stompe hoek naar het Marconiplein en een onderbreking bij de Dirk Danestraat. Deze huizen staan er nog goed bij. Zie de foto’s van het GAR:
- 1976-11149: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... 2700645/1;
- PBK 1993-611: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... 1315645/1;
- 1993-3893: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /296577/1;
- 1972-550: http://collecties.gemeentearchief.rotte ... /2701160/1.
De tegenwoordige situatie ziet er zo uit: http://goo.gl/maps/QjKcL .
Het kantoorgebouwtje heb ik helaas niet op foto’s teruggevonden.
Dit gebied lag buiten Schielands Hoge Zeedijk (hier vertegenwoordigd door de Mathenesserdijk). Kennelijk is de Keilehaven overgelopen.