0260g voorloper van een SRV-wagen

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0260g voorloper van een SRV-wagen

Bericht door Arnold Tak »

kruidenierswaren langs de deur met paard-en-wagen
zo goed als zeker Friesland
zie de detailscan met de naam van de eigenaar J. Bolhuis?
op de wagen is een aanplakbiljet aangebracht, waarop wordt aangekondigd (voor zover te lezen): Tentoonstelling Volksvoeding en Hygiëne gratis (te bezoeken?)
Bijlagen
0260g.jpg
0260g.jpg (94.85 KiB) 2012 keer bekeken
0260g b.jpg
0260g b.jpg (23.15 KiB) 1929 keer bekeken
Sicco Fockens
Zoeker
Berichten: 66
Lid geworden op: do mar 06, 2008 1:21 pm
Locatie: Blijham

Bericht door Sicco Fockens »

Ik zie als onderste regel van het bordje "... Opende v.v." staan, als ik wat met het contrast van de foto speel. Misschien iemand die ook vracht van en naar Opende meenam? Rest van de woorden kan ik nog niet lezen.
André
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: di mar 25, 2008 3:32 pm

Bericht door André »

Na de voorzet van Sicco denk ik dat we hier 4 plaatsnamen zien. Grootegast-Doezum-Kornhorn-Opende v.v. Het zal waarschijnlijk een soort bodedienst zijn.
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

ik heb de kaart van de provincie Groningen er even bijgepakt en zie dat Grootegast, Doezum, Kornhorn en Opende op een rechte lijn liggen vanuit Grootegast naar het zuid-westen. Dan zou je mogen veronderstellen dat mijnheer Bolhuis 's-ochtends uit Grootegast vertrekt, in Opende omkeert en 's-avonds zijn voeten weer onder de tafel steekt bij moeder de vrouw in Grootegast. Mijn idee is dan ook .... die kerel komt uit Grootegast. Maar ja, aan veronderstellingen doet op deze site alleen de grote-grijze-geitebreier. Nu nog het bewijs.
André
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: di mar 25, 2008 3:32 pm

Bericht door André »

Volgens Genlias komt de naam Jan Bolhuis voor in Grootegast.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Jan Bolhuis, gehuwd 1892 met Pietertje Top, beiden te Grootegast, was 1892-1901 machinist, 1918-1921 melkrijder (bron: genlias.nl).
Als deze Jan Bolhuis melkrijder was, zou je melkbussen – vol of leeg - op zijn wagen verwachten. Daarvoor werden doorgaans open wagens gebruikt. Toch moet het deze Jan Bolhuis zijn. Tussen 1902 en 1917 zou hij dan levensmiddelenventer geweest moeten zijn. Dit is best mogelijk.
De vraag waar de opname nu precies is gemaakt, is een beetje onzinnig, omdat de foto topografisch eigenlijk niets voorstelt. Daarom stel ik voor de oplossing te beperken tot de identificatie van de persoon en zijn woon- en werkplaats of -omgeving. Misschien moet daartoe meer bewijs worden gezocht.
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

ik wist op voorhand dat deze gastkaart niet te lokaliseren is. Desondanks heb ik hem geplaatst, enerzijds omdat hij deel uitmaakt van een setje van drie en anderzijds omdat ik ook mooie plaatjes wil laten zien. Daarbij komt dan nog zijdelings dat de eigenaar van de kaart mij zeer sympathiek is en ik hem terwille wil zijn. Ik vind dat er al zoveel over deze man met paard is achterhaald, dat ik hem plaats bij 'opgelost'
Sicco Fockens
Zoeker
Berichten: 66
Lid geworden op: do mar 06, 2008 1:21 pm
Locatie: Blijham

Bericht door Sicco Fockens »

Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”