4956g treinstel in aanbouw SvW
-
- Berichten: 17322
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 301
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Op basis van de cabine dacht ik hier eerder aan de basis voor een "elektrische motorwagen" zoals de Heemaf rond 1925 (af-)gebouwd heeft.
http://www.holechistorie.nl/images/stor ... -small.jpg
In Haarlem werd er samengewerkt met de: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, aan het Stationsplein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beijnes
http://www.holechistorie.nl/images/stor ... -small.jpg
In Haarlem werd er samengewerkt met de: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, aan het Stationsplein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beijnes
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 706
- Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
Ik heb er ook geen foto's van kunnen vinden, wel een foto van het type wagon van het ZP. Er is een vereniging N V B S, Nederlandse Vereniging Belangstellenden Spoor en Tramwegwezen in Amersfoort. Zij beschikken over een zeer uitgebreid dossier, is niet on-line te raadplegen, alleen voor leden. Neem eens contact op en mogelijk kunnen zij het antwoord geven van dit zoekplaatje. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 4_1935.jpg
-
- Berichten: 17322
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
zojuist ontving ik een mail van Sjoerd Eeftens
Aan de constructie te zien hebben we hier wel te maken met een rijtuig van Nederlandse makelij van Beijnes, maar niet met een rijtuig dat hier te lande gebruikt zou worden. Dit is zoals Paul al zegt een rijtuig bestemd voor een spoorwegmaatschappij in het voormalige Nederlands Indië. Het is geen tramrijtuig want het heeft/krigt spoor- stoot en trekwerk. De buffers zitten nog niet aan het frame. Ik ga het type voor je na, maar dat kan heel even duren, en dan kan ik ook iets zeggen over de spoorwegmaatschappij.
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Eeftens
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Eeftens
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm
-
- Zoeker
- Berichten: 79
- Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm
rijtuig in aanbouw
Dit heet een rijtuig; een treinstel is een min of meer vaste combinatie van rijtuigen. Bij het spoor spreekt men van een rijtuigbak of kortweg een bak. Het woord wagon is alleen bruikbaar voor een goederenwagen, maar zoals aan dat laatste woord is te zien: bij het spoor spreekt men niet van wagons maar van wagens.
Nederlands Indië had ook een normaalspoornet van de NIS (Nederlands-Indische Spoorwegmaatschappij). Het lag met enkele uitlopers op Java rond Semarang, Solo en Yogyacarta. Het werd daar het breedspoornet genoemd omdat de rest op Java smalspoor was en omdat dat uiteraard daar normaalspoor was. Het rijtuig op het ZP staat inderdaad op tijdelijke draaistellen, maar dat was in die tijd gebruikelijk. De draaistellen kwamen tot in onze eeuw vaak van andere fabrieken dan de rijtuigbak. De bak is nog niet geschilderd in de veelal witte kleur van de Oost en er ontbreken nog ruiten, plaatwerk en buffers. Het kan best zijn dat het rijtuig in Nederlands Indië is afgewerkt. Er is wel een centrale koppeling aangebracht en die werd niet toegepast in het 1067 mm spoormaterieel; dat had namelijk een centrale bufferkoppeling en geen buffers zoals wij ze kennen.
Ik heb nog geen bouwserie kunnen achterhalen maar de NIS heeft zeer waarschijnlijk wel met de Nederlandse bouwers zaken gedaan; ook locomotieven en ander ijzerwerk zoals perronkappen, beveiligingstoestellen, bruggen en railmateriaal werden hier gemaakt en waren vaak volkomen met het onze spullen uitwisselbaar. Het spul ging uiteraard per schip heenwaarts.
Ik ben echter nog niet helemaal overtuigd van de gebouwen van Beijnes in Haarlem. Daarvan ontbreekt nog bewijs. Beijnes had ook een vestiging in Beverwijk met zelfs eigen perrons ten noorden van het station. Is het daar?
Nederlands Indië had ook een normaalspoornet van de NIS (Nederlands-Indische Spoorwegmaatschappij). Het lag met enkele uitlopers op Java rond Semarang, Solo en Yogyacarta. Het werd daar het breedspoornet genoemd omdat de rest op Java smalspoor was en omdat dat uiteraard daar normaalspoor was. Het rijtuig op het ZP staat inderdaad op tijdelijke draaistellen, maar dat was in die tijd gebruikelijk. De draaistellen kwamen tot in onze eeuw vaak van andere fabrieken dan de rijtuigbak. De bak is nog niet geschilderd in de veelal witte kleur van de Oost en er ontbreken nog ruiten, plaatwerk en buffers. Het kan best zijn dat het rijtuig in Nederlands Indië is afgewerkt. Er is wel een centrale koppeling aangebracht en die werd niet toegepast in het 1067 mm spoormaterieel; dat had namelijk een centrale bufferkoppeling en geen buffers zoals wij ze kennen.
Ik heb nog geen bouwserie kunnen achterhalen maar de NIS heeft zeer waarschijnlijk wel met de Nederlandse bouwers zaken gedaan; ook locomotieven en ander ijzerwerk zoals perronkappen, beveiligingstoestellen, bruggen en railmateriaal werden hier gemaakt en waren vaak volkomen met het onze spullen uitwisselbaar. Het spul ging uiteraard per schip heenwaarts.
Ik ben echter nog niet helemaal overtuigd van de gebouwen van Beijnes in Haarlem. Daarvan ontbreekt nog bewijs. Beijnes had ook een vestiging in Beverwijk met zelfs eigen perrons ten noorden van het station. Is het daar?
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm