4730 harmonie voor duiventoren


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4730 harmonie voor duiventoren

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
ik ga ervan uit dat het een duiventoren is, maar geef mijn mening heel graag voor een betere
Bijlagen
4730.jpg
4730a.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Gezien de uniformen lijkt het de harmonie van een schutterij te zijn.
fotopaul
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma feb 06, 2017 11:55 am

Harmonie = fanfare?

Bericht door fotopaul »

Ik denk eerder aan een fanfare want ik zie geen houten blaasinstrumenten. Iedereen toont zijn instrument, met uitzondering van de tamboers die met hun tambour-maître in het midden staan. Als er klarinetten waren geweest dan hadden die ook wel zichtbaar op de foto gestaan.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Inderdaad: een fanfare, die poseert in de tuin van wat waarschijnlijk een uitspanning/hotel is. Het kan een schutterij-ensemble zijn, maar ook een 'militaire muziek'. Behalve de duiventoren is rechts in de achtergrond een rek met schommel te zien.

Het valt een beetje weg tegen de dakversiering van de duiventoren, maar aan de top van het vaandel lijkt een horizontaal balkje te zijn aangebracht met een tekst. Is het mogelijk een nog scherpere resolutie te krijgen van de detailopname? Misschien dat dan ook de schouder- en kraagdistinctieven leesbaar worden. Als het een regimentsfanfare is, kan daaruit mogelijk een regio worden afgeleid.
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aan Ingrid

Bericht door Arnold Tak »

na je reactie heb ik deze opname nog eens met een loep "afgespeurd" naar een behulpzame aanwijzing. Het balkje bovenaan het vaandel is voor mij onleesbaar. Wel viel me op dat op de petten -telkens links van het midden- iets te zijn aangebracht dat een indicatie kan vormen. Ik heb daar een scan van gemaakt. Mijn ervaring met deze site is wel dat als ik een kleine detailscan maak, hij dan niet geopend kan worden. Daarom wat groter (lengte / breedte) gemaakt.
Wat me ook opvalt is de diversiteit in leeftijden en dat op de tweede rij (naast de hoorn -heb ik moeten opzoeken-) een oudere man een zwaard vasthoudt. Vervaarlijk voor een amateurgezelschap. Zou het dan toch een militair gezelschap zijn? Maar hadden die dan van die jongemannen in hun gelederen?
Bijlagen
fanfare 4730 -1.jpeg
fanfare 4730.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Dat 'zwaard' is de 'stok' van de 'tambour-maître'. Elke mij bekende fanfare of harmonie kent nog altijd deze functie. Kijk eens naar de festivals in Kerkrade of Edinburg. De tambour-maître was/is de dirigent van de fanfare, en gaf/geeft met zijn directiestok het marstempo, de maat en de bewegingen mee aan. In het Engels schijnt die versierde stok een 'mace' te heten.
Het is niet bedoeld als een krtitische opmerking, Arnold, maar het is duidelijk dat je nooit 'met de harmonie (of de fanfare) mee' bent gegaan. :) Als die langskwam in mijn kinderjaren, dreunde de grote trom in mijn maag en was voor ons kinderen de Rattenvanger van Hamelen er niets bij! We gingen er achteraan tot de onzichtbare grens van wat onze ouders hadden afgebakend als 'onze' wijk, ons tot spijtig stilstaan bracht. De harmonie ging door, een ons onbekende wereld in.

Wat betreft de leeftijden: in de toen wettelijke, semi-militaire schutterijen nam men geen 12- tot 16-jarige jongeren aan. Dat was echter wel het geval in het leger, zij het onder bepaalde voorwaarden. De finesses heb ik niet bij de hand, maar ik denk dat we hier inderdaad te maken hebben met een 'militaire muziek'.
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aan Ingrid

Bericht door Arnold Tak »

hier mijn "zwaard"
Bijlagen
4730d.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Helemaal goed, Arnold. Dat was mij niet specifiek opgevallen. Duizend excuses. :)
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”