4533 wsch. Limburg

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4533 wsch. Limburg

Bericht door Arnold Tak »

links van de auto valt op het bord tegen mogelijk een kruidenierswinkel te lezen: Susteren pomp 400 M
zijn we aan de rand van Susteren?
rechts een fraai toegangshek, waarop volgens mij met Romeinse letters een jaartal is aangegeven
aan de zijkant van een pilaar een rond bordje met een sterretje
achterkant kaart: belijning dun
Bijlagen
4533.jpeg
4533a.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Naar men mij heeft verteld, stond de benzinepomp in Susteren in de jaren 1930 op het Raadhuisplein. Nu eens kijken wat er valt te doen met een cirkel van 400 meter. Het ligt voor de hand dat zo'n reclamebord langs een doorgaande weg of hoofdstraat werd aangebracht. In aanmerking zouden bijvoorbeeld kunnen komen de Stationstraat/hoek Molenlaan of Vincentiuslaan, c.q. de Oude Rijksweg Noord/Dieterderweg.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens mij is dit inderdaad Susteren. De opschriften staan bij het punt waar de (Oude) Rijksweg (Zuid) de stad binnengaat. Hier kruist de weg de Rode Beek met een duiker of brug en gaat over in de Wijnstraat rechts en de Winkelstraat rechtdoor. Hier is nu een rotonde met een forse sculptuur in het midden.
Op het zoekplaatje zien we rechts bij de bocht een balustrade met 4 paaltjes; dit is de ‘brugleuning’ van de Rode Beek.
Dit alles voor zover ik heden en verleden heb kunnen nagaan met streetview en topotijdreis.nl/.
Het hek rechts zou volgens de topokaarten vanaf 1937 t/m 1957 toegang geven tot een oprijlaan naar een aanzienlijke hoeve aan de NO-zijde van de Rode Beek. Misschien staat dit huis er nog, of althans het erf met nieuwbouw (zoeken met bing.com).
Als de pomp op het plein in de Marktstraat heeft gestaan, is dit inderdaad 400 meter van de rotonde.
Susteren is in de oorlog vrijwel helemaal verwoest, waardoor er van de bebouwing van het zoekplaatje nauwelijks iets over is.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Scherpe ogen, Martin, die brugleuningpaaltjes waren me nog niet opgevallen. De pomp stond niet in de Marktstraat (daar stond een waterpomp), maar in de Raadhuisstraat. In afstand maakt het weinig uit. Er is een prentbriefkaart waar dat gevaarte op te zien is, voor Café Meuffels. (Zie Susteren in oude ansichten, dl. 2, foto 7: http://www.europese-bibliotheek.nl/de/B ... 20/Artikel).
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Deze had ik ook weleens bekeken en wat mij direct opviel, dat zijn die palen op de achtergrond. Ik zie geen toepassing of tramlijn, dus staan ze daar gewoon voor paal!
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Zou het niet een attendering op een lager gelegen grondstuk kunnen zijn? Het erf van de erachter gelegen huizen lijkt aanmerkelijk lager te liggen. Vooral niet over de afscheiding kantelen? Susteren en bv. het naburige Dieteren kenden enig hoogteverschil.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het is een lastige locatie, maar Martin heeft gelijk met zijn vermoeden dat we hier het punt hebben waar de oude Rijksweg Zuid Susteren binnenkwam en Wijnstraat en Winkelstraat elkaar kruisten bij de Rode Beek.
Zoekplaatje en bewijsfoto (Susteren in oude ansichten, dl. 1 en 2) zijn moeilijk met elkaar in overeenstemming te brengen, maar de pilaren van de ingangspoort rechts geven houvast. Zij vormden de toegang tot de villa De Wal, een mooi herenhuis dat na zware oorlogsschade in 1945 werd gesloopt.

Het huis links op de bewijsfoto, 'het winkeltje van Lumens', is mijns inziens het huis rechts op het zoekplaatje. Er is hier aan zowel de huizen als de weg behoorlijk vertimmerd. De Rode Beek stroomde in de jaren 1910 door de Wijnstraat naar het centrum, maar op ons zoekplaatje lijkt die tak te zijn gedempt. Het winkeltje van Daniël Savelkoul rechts op de foto, direct naast de pilaar, heeft enige tijd dienst gedaan als koetsiershuis voor de villa, maar is op het zoekplaatje reeds afgebroken ten gunste van een groter park voor de villa. Zoals hier boven al is opgemerkt, lag Susteren in de Tweede Wereldoorlog pal in de vuurlinie. Veel van de bebouwing is toen en tijdens de latere modernisering van het straatbeeld verdwenen.
Susteren, Wijnstraat.jpg
Susteren, Wijnstraat.jpg
Susteren, Wijnstraat.jpg
Bijlagen
Susteren, Wijnstraat (2).jpg
Susteren, Wijnstraat (3).jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Susteren, Rijksweg Zuid richting Wijnstraat, Winkelstraat en Rode Beek

Bericht door Arnold Tak »

Martin en Ingrid, jullie hebben elkaar opgestuwd naar grote hoogte. Met al jullie bevindingen en gevonden informatie kan ik volledig meegaan. Het huis achter de vier paaltjes is inderdaad het winkeltje van Lumens. Met een loep heb ik op het zp-tje dezelfde versiering onder het dak gezien als op de aangeleverde kaart: Rijksweg ingang Susteren. Het toegangshek rechts op het zp-tje klopt met de aangeleverde afbeelding, ook al is het naar mijn idee iets meer van de hoek af komen te staan en is het waarschijnlijk een klein stukje verplaatst. Of misschien waren er twee dezelfde toegangshekken op twee verschillende plaatsen? Ik dank jullie oprecht hartelijk voor jullie intensieve speurwerk en complimenteer jullie graag met de oplossing. Weer wat geleerd: Susteren heeft heel erg geleden onder het oorlogsgeweld.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Vooral lof voor Ingrid, die de bewijsvoering rondmaakte, wat mij niet lukte.
MarijkevdZ
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: za aug 19, 2017 1:15 am

Benzinepomp raadhuisstraat

Bericht door MarijkevdZ »

Zover ik terug heb kunnen vinden stond de benzinepomp voor het café naast het oude raadhuis daar waar de de Raadhuisstraat overloopt in de Marktstraat. Dit staat ook in het boekje 2 van ansichtkaarten vsn Susteren.
Bijlagen
masthoff-bakkerij-te-susteren.large.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”