5495 wsch. Rotterdam, dijkweg met boerderijen


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van Rotterdam die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5495 wsch. Rotterdam, dijkweg met boerderijen

Bericht door Arnold Tak »

de verkoper vertelde me dat de opname in Hillegersberg zou zijn genomen
in het boekwerk “gebouwd in de wijk” kan ik geen aansluiting vinden of ik heb er overheen gekeken

zo te zien is een dijklichaam gefotografeerd met aan weerszijden bebouwing en bomen, links aflopend naar lager gelegen grond
de bebouwing heeft een duidelijk agrarisch karakter
het wegdek lijkt ongeplaveid, straatverlichting helemaal rechts door middel van een straatlantaarn
de boerenwoning achter de twee hekpalen met witte punt is rietgedekt

de onbelijnde en ongelopen fotokaart draagt achterop het stempeltje van Carel Kramer, Fotograaf, Jonker Fransstraat 41b, Rotterdam

ik heb zelf al bij Hillegersberg-deskundigen de vraag voorgelegd of ze deze opname als Hillegersberg herkenden, maar het antwoord was negatief
zelf denk ik eerder aan een situatie op Rotterdam-Zuid zoals Charloiss(ch)e Lagedijk of iets dergelijks
Bijlagen
5495.jpeg
5495a.jpeg
5495b.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De Charloisse Lagedijk zou best goed kunnen, maar dan alleen het stuk tussen Smitshoekseweg en Langenhorst. Daar is deze lage dijk tweezijdig bebouwd met huizen en boerderijen tegen de kruin van de dijkweg aan. De erven aan de zuidkant lagen in 1913 nog juist in Rotterdam. Daarachter was en is het Barendrecht. De toopkaart van bijv. 1913 geeft ook bomen aan langs de dijk. Er is veel gesloopt en verbouwd.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Op mij bekende foto's komen ter plaatse alleen zulke lantarenpalen voor:
http://fotovanrotterdam.nl/fotoframe.php?foto=z383.jpg
https://i.pinimg.com/originals/9e/de/e6 ... 841678.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De lantaarnpalen die Paul bedoelt zijn elektrisch en verschenen pas na 1940. Zulke beugelarmaturen werden aanvankelijk op de oude 'Haagse' palen gemonteerd en pas later kwamen de gladde palen met deze armaturen. De armatuur op het zoekplaatje komt me helemaal niet Rotterdams voor, omdat de glazen zijvlakken veel steiler zijn en daardoor de voet van de armatuur groter en omdat de kap niet lichtgekleurd is. Na inzoomen zie ik dat deze armatuur wel op een Haagse paal of daarop lijkende paal staat, al zie ik geen ladderarmpjes. Omdat er altijd uitzonderingen bestaan, had ik eerder weinig aandacht aan de lantaarnpaal besteed. De armatuur lijkt meer op die van Halsteren (zie Kenniscentrum van Zoekplaatjes.nl). Mogelijk dan toch niet Rotterdam, maar Halsteren lijkt me al te sterk. De dijk is bochtig.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

lantaarnpaal

Bericht door Arnold Tak »

omdat de aandacht op de lantaarnpaal is gericht, hierbij dan nog een detailopname. De fotokaart heeft een gedeelde achterzijde, ik schat de opname ca. 1915. Met de fotograaf uit Rotterdam en de gebruikelijke actieradius in die tijd, zal de vastgelegde opname waarschijnlijk in de omgeving van die stad liggen.
Omdat ik zelf de indruk heb dat streekeigen gewoontes worden nagevolgd, zouden de wit geschilderde puntige palen bij de ingang mogelijk een aanwijzing kunnen vormen voor het gebied waarbinnen de oplossing kan worden gevonden.
Graag dank ik Paul en Martin voor hun gewaardeerde aandacht en meedenken.
Bijlagen
5495c.jpeg
lindy
Junior Zoeker
Berichten: 19
Lid geworden op: vr sep 19, 2014 9:26 pm

Bericht door lindy »

ik dacht ook meteen aan de Charloise lagedijk .Op Maps is een stuk dijk te zien ter hoogte van de Pendrechtse molen dat aan twee zijden bebouwd is , de kleine huisjes lijken op de kleine huisjes op de foto. en aan de overkant staat een boerderij die de boerdererij op de foto zou kunnen zijn, maar met een verflaag op de gevel
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

iets dat erop lijkt

Bericht door Arnold Tak »

http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... o=z409.jpg

wat mij opvalt bij de rietgedekte boerderij, die in de lengterichting van de dijk staat, is dat het rechter gedeelte, volgens mij het bedrijfsdeel, hoger is dan het linker deel, het woongedeelte. Datzelfde zie ik op bovenstaande foto, als ik me tenminste niet vergis.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De Charloiss(ch)e lagedijk vormde rond 1920, een verbinding tussen de Schulpweg (Charloissche hogedijk) en de Smeetslands(ch)edijk (kruising Dordtschestraatweg).

Wellicht helpt het als iemand kan vertellen waar Carel Kramer (jr), in zijn prille jaren vooral actief was.
Maar ook is hier veel kennis aanwezig:
http://www.bocl.nl/?doelstelling,1

Gezien de opmerkingen over de lantaarnpaal van Martin, lijkt het me zinloos hier verder aandacht aan te besteden.
Bovendien vermoed ik, dat deze dijk voor 1940, helemaal niet verlicht was.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Carel Kramer, Fotograaf, Jonker Fransstraat 41b, Rotterdam

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Uit de kaarten van Gemeentewerken Rotterdam 1913, blad 19 (Smitshoek en Oosthoek, zie http://collecties.stadsarchief.rotterda ... OLDER%255D) blijkt dat de Charloisse Lagedijk toen weliswaar tweezijdig bebouwd was, maar nergens stonden boerderijen recht tegenover mekaar. M.a.w. dit zoekgebied moeten we opgeven.
Plaats reactie

Terug naar “Rotterdam”