5480g handel in fijne vleeschwaren Jacop.vd.Burg. - HJR


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van winkels die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5480g handel in fijne vleeschwaren Jacop.vd.Burg. - HJR

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
huisnummer boven 'Handel': 39
gedrukt op fotopapier met achterkant waarop: CARTE POSTALE
Jacop met een P valt in onze contreien op
in het bovenlicht een ijzeren hekwerk, model gevangenis
Bijlagen
5480g.jpeg
5480ga.jpeg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Rotterdam?

Bericht door E. Petter »

In het adresboek Rotterdam 1905 vind ik een spekslager Jac. van der Burg, Warmoezierstraat 39.
Later (1918) huisnummer 49.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Bevolkingsregister geeft Jacob van der Burg, geb. 13.2.1868; gehuwd met Lena Adriana Bellaart, geb. 5.2.1875; een dochtertje Wilhelmina Maria geb. 4.11.1899.
Als het dochtertje op de foto staat, dan zou de foto in ongeveer 1901 gemaakt zijn.

Er zijn vrijwel geen foto's van deze straat, die nu niet meer bestaat.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

verder ...

Bericht door Arnold Tak »

Erwin, de kaart heeft een gedeelde achterzijde, dus de opname is hoogstwaarschijnlijk van na 1906. Ik schat de leeftijd van het meisje op ca. 3 jaar. Mijn gevoel -dat me ook vaak in de steek laat- hobbelt meer in zuidelijke richting … Vlaanderen vanwege Jacop en de Franstalige tekst op de achterkant, al hoeft dat helemaal niets te zeggen, zoals we al eerder leerden. In de etalage zie ik nog gasverlichting. Ik ken 4 opnames van de Warmoeziersstraat, maar daar kunnen we hier niets mee. De straat is gesneuveld in het grote bombardement van mei 1940.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

De spelling Jacop i.p.v. Jacob kwam ook in Nederland voor. Delpher geeft genoeg hits.

We hebben hier wel een combinatie van vier elementen: huisnummer, slagerij, achternaam, voornaam ( met iets afwijkende spelling).
Zou dezelfde combinatie ook elders voorkomen?
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Het meisje zou ook nog de tweede dochter Trijntje kunnen zijn (geb.19-12-1901).
In 1906 (de postwet werd in 1905 veranderd) was ze vier jaar en dan past het net met de gedeelde achterkant van de briefkaart.
Het meisje lijkt ook klein omdat de ouders op een verhoging staan.
Een derde dochter werd geboren 27-8-1909, maar toen was er al omgenummerd naar 49a.

In 1908 lagen er in de Warmoeziersstraat in ieder geval klinkers in de stoep zoals op het Zp, zie:
http://collecties.stadsarchief.rotterda ... cid=876888

De bouwstijl (boogjes boven de ramen zonder sluitstenen; in het raam gespiegeld is een pand met bepleistering) past ook wel bij de buurt.

Het pand zou moeten hebben gestaan op de hoek met de Meermanstraat/Alkemadeplein (zie adresboek). Van die plek zijn geen foto's te vinden.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Vier elementen die voor 95% kloppen en het feit dat een exact fotografisch bewijs waarschijnlijk nooit boven water komt ...
Plaats reactie

Terug naar “Winkels”