7290 station Scheveningen 1906

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7290 station Scheveningen 1906

Bericht door Arnold Tak »

7290.jpeg
7290a.jpeg
7290b.jpeg
foto 12 bij 9 cm.
versiering in dakpunt
ik hoop natuurlijk op de Z.H.E.S.M., maar heb daar weinig vertrouwen in, ook gezien het jaartal
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7290 station Scheveningen 1906

Bericht door Arnold Tak »

van Sjoerd Eeftens ontving ik onderstaande reactie per mail:
ZP 7290 station Scheveningen is niet het station van de ZHESM, helaas. Ik herken het ook niet als het HSM-tramstation Anna Paulownastraat. Omdat het dan wel overal kan zijn, vraagt het nader onderzoek; temeer omdat er geen trammaterieel op staat, maar normaalspoor-hoofdlijn materieel. Ik zal de komende dagen mijn best doen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Re: 7290 station Scheveningen 1906

Bericht door Martin Snuverink »

Lijkt me een kopstation. Kan buitenland zijn. Herkent iemand de lantaarnpaal?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7290 station Leiden 1906

Bericht door Arnold Tak »

van Sjoerd ontving ik zojuist deze uiterst sympathieke mail:
Beste Arnold,

Hierbij de oplossing van ZP 7290. Dit is niet station Scheveningen, zoals de verkoper je wellicht wilde doen geloven en ook geen kopstation en ook geen station in het buitenland, zoals Martin meldde.
Het reizigersmaterieel is van de HSM en dat bracht me op de voormalige HSM-stamlijn Amsterdam – Rotterdam. Het is station Leiden HSM aan de zuidzijde, waar enkele kopsporen waren voor de stoptreinen naar Rotterdam.
Een bewijsfoto is te vinden op stationsweb.nl, met de volgende link: http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=leiden&num=78 Er zijn echter meer foto’s te vinden in de oudere reeks waar het gebouw op te zien is, ook van de perronzijde.
Op deze bewijsfoto, die vanuit het noorden is genomen, staat voorbij het stenen stationsgebouw nog een ouder gebouw, en daar kijken we op jouw ZP rechts tegenaan. De kapvorm van het stationsgebouw komt overeen. Ook de lantaarns komen op enkele foto’s voor; het is een type met een vrij smalle onderzijde.

Tot je dienst, graag tot een volgende keer, Sjoerd
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Re: 7290 station Scheveningen 1906

Bericht door E. Petter »

Mooie oplossing, dat was toch niet makkelijk.
Op deze foto is het gebouw te zien aan de linkerkant:
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties ... c3c13724d7
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Leiden”