8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door Arnold Tak »

8153.jpeg
onbelijnd eongelopen fotokaart
iedere kaart uit dit kaveltje met spoor en trein plaats ik maar, ook al verwacht ik dat een reactie geven moeilijk valt
JKrul
Zoeker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jan 14, 2022 10:25 am

Re: 8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door JKrul »

Nu ik toch met rollend materieel bezig ben:
De Geldersche Tramweg-Maatschappij (GTM) was de kern van het bedrijf, gevestigd te Doetinchem. De GTM (oorspronkelijk Gelderse Stoomtramweg Maatschappij; GSTM) werd opgericht op 2 maart 1881 en opende zijn eerste Doetinchem - Dieren op 27 juni 1881. Deze lijn werd aan beide kanten verlengd, zodat in 1903 de lijn Velp - Dieren - Doetinchem - Terborg - Gendringen - Anholt met als eindpunt het spoorstation van de Duitse spoorwegen Isselburg-Anholt bestond. In 1926 werd de lijn nog verlengd van Velp naar Arnhem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelderse_Tram
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Het is verraderlijk als op een rijtuig een verwarrende afkorting staat; in dit geval GTM, inderdaad de afkorting die bebruikt werd door de Naamloze Vennootschap Geldersche Tramweg-Maatschappij. Maar die reed op 75 mm spoorwijdte, en dit is een rijtuig voor normaalspoor 1435 mm. Een rijtuig met deze lengte en breedte was in het krappe profiel van de GTM niet mogelijk.

Ik ging op zoek en vond dit rijtuig bij de GoTM ofwel de Naamloze Vennootschap Gooische Tramweg-Maatschappij. Het is gebouwd als open rijtuig voor de Gooische zomerdiensten bij Werkspoor in 1910, in de serie 33 t/m 36. De lichtkap, waarvan de ruitjes open konden, was eigenlijk overbodig, maar later kwam deze van pas toen de rijtuigen in de oorlog werden dichtgemaakt. Bij dit rijtuig 36 gebeurde dit (als laatste rijtuig) pas in 1944. Het rijtuig werd in 1944 afgegeven voor gebruik in Duitsland, samen met de 45. Ze werden na de oorlog gevonden en gerepatrieerd. In 1947 werden de Gooise tramdiensten gestaakt, waarna de NS ze nog als reserve overnam voor de tramdiensten van Alkmaar naar Bergen aan Zee.
De witte balk werd op de rijtuigen aangebracht omdat de verduisteringsmaatregelen in de oorlog dit nodig maakten.
Deze informatie komt uit het boek De rijtuigen van de Nederlandse stoomtramwegen van A. Dijkers.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Aanvullend: ik kwam op het idee van normaalspoor door de wisselstellers die door NS werden gebruikt, en die op de voorgrond zichtbaar zijn. Er is een driewegwissel te zien, waardoor ik wellicht de locatie nog kan achterhalen. Het zal wel in de buurt zijn van Alkmaar - Bergen aan Zee.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door Arnold Tak »

8153d.jpeg
8153d.jpeg (19.28 KiB) 170 keer bekeken
detailscan van driewegwissel met nr. 23
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Re: 8153 spoorrijtuig G.T.M. 36

Bericht door Dik »

Deze foto is gemaakt op het tramstation van de van de GoTM die op het NS station Naarden-Bussum een eindpunt had met een overgave spoor naar de NS.
Op bijgaande link is onder foto nummer 12l. het spoor, de wissels en het gebouw rechts op het zoekplaatje te zien.

https://gooisestoomtram.jouwweb.nl/bussum
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 8153 Station Naarden-Bussum

Bericht door Arnold Tak »

JKrul, Sjoerd en Dik, met jullie gebundelde inbreng van kennis ook dit zoekplaatje weer succesvol gelokaliseerd. Toppie. Reuze bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Holland”