7535 bombardement Rotterdam

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van Rotterdam die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak

7535 bombardement Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

7535.jpeg
7535a.jpeg
7535b.jpeg
7535c.jpeg
7535d.jpeg
belijnde, ongelopen fotokaart op Agfa-fotokaartpapier
stempeltje (van fotograaf?) W.M. Bouterse
achterop datumstempeltje 25 juni 1940, opname 1 1/2 maand na bombardement?
opname uit het westen gezien de (is het een?) lamp bovenop de Bijenkorf vóór een achterliggende plaat
in de linker zijwand bovenaan 2 ramen
links een redelijk gespaard gebouw en in het midden restanten van huizen met zadeldaken
Mathijs
Senior Zoeker

Re: 7535 bombardement Rotterdam

Bericht door Mathijs »

Die W.M. Bouterse kennen we nog van een ander zoekplaatje. Toen woonde hij in de Banierstraat.
Arnold Tak

deze opname blijft een groot raadsel voor me. De stralenkrans achter de lamp wijst de goede kant op, naar rechts, dus de opname is niet spiegelbeeldig. De lamp stond op een lange smalle toren, met er recht achter een dun vormgegeven plaat, maar die toren wordt op het zp-tje afgedekt. Ik heb zeker 200 opnamen van de gebombardeerde Bijenkorf, maar geen één die me verder helpt.
Van de wat we noemen de "oude" Bijenkorf is het meest noordelijk deel behouden. Daar zie ik op dit zoekplaatje helemaal niets van.
correctie: na wat puzzelen toch wel.
Onderstaand afbeelding 2006-708 die het nog verwarrender maakt (2e rij, tweede van rechts):
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... dersstraat
Arnold Tak

ioa7535d.jpg
waarom staat de mast op mijn zp-je los van de rechthoekige eronder gelegen gevel? Aan deze gevel is links van het midden een vlaggenmast aangebracht, op beiden te zien. Aan de smalle plaat achter en onder de lamp zijn 3 kleine uitstulpingen te zien, ook op beiden zichtbaar. Ik snap er niks van .... De smalle mast met lamp stond wel een heel stuk achter de rechthoekige gevel, wat de open ruimte kan verklaren.
Het gebouw links op mijn zp-tje heeft iets weg van een school, kantoorgebouw, handelskantoor. De foto is denk ik van een heel laag camerastandpunt genomen dat het perspectief beïnvloedt.
ioa7535h.jpg
Arnold Tak

liggen de ruïnes dus ten noorden van de Oude Binnenweg? Een flink stuk achter het gebombardeerde Coolsingelziekenhuis? Het blijft een raadsel ...
Plaats reactie

Terug naar “Rotterdam”