0155 hotel Hof van Holland J. Wildeman


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0155 hotel Hof van Holland J. Wildeman

Bericht door Arnold Tak »

het is gelegen -zo te zien- aan een dijk
in de dieper gelegen tuin staat een tweewielig rijtuig
twaalf jongelui hebben zich voor de fotograaf opgesteld onder een vooruitstekend balkon met gedraaid geschilderde vlaggenstok
Bijlagen
0155.jpg
0155.jpg (57.8 KiB) 1857 keer bekeken
0155a.jpg
0155a.jpg (94.8 KiB) 1838 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Geen dijk, maar heuvellandschap. De positie van de fotograaf is weer hoger dan de weg.
Genealogische gegevens en het beeld geven een aanwijzing voor het gebied aan de flank van de Utrechtse heuvelrug tussen Doorn-Leersum-Amerongen-Rhenen. Van deze streek is bekend dat er destijds tabak werd verbouwd. Sommigen van het geslacht Wildeman waren tabakstelers. Als dit klopt kijken we naar het zuiden, naar de Rijn.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Hof van Holland Leerdam

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In Nieuwe Gorinchemsche Courant staan tussen 1910 en 1935 zeer regelmatig advertenties van verkoop van huizen en goederen in het Hof van Holland van J Wildeman in Leerdam. In de editie van 19 mei 1933 een bericht van wisseling van eigenaar. Daarbij wordt als adres vermeld: Singel 1 in Leerdam. Fotografisch bewijs kan ik (nog) niet leveren, maar deze oplossing lijkt mij heel goed mogelijk. De foto is dan genomen vanaf de Lekdijk.

Op Funda http://www.funda.nl/koop/leerdam/straat-singel/ bij de buurtfotos van de te koop staande flat Singel 22 is de situatie redelijk te bekijken.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Hof van Holland, singel 1 Leerdam

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Waar ik in mijn vorig bericht Lekdijk schreef, bedoelde ik Lingedijk, Leerdam.

De feiten die kloppen zijn; de naam: Hof van Holland en de naam van de eigenaar J. Wildeman. Volgens de berichten in de Nieuwe Gorinchemsche Courant werden er ook concerten in de tuin gehouden, dat lijkt mij hier ook mogelijk. De situatie in de bocht van de Singel lijkt te kloppen. Het is een lager gelegen stuk grond. De foto is gemaakt vanaf de Lingedijk die vanaf de Singel omhoog loopt. Helaas nog geen vergelijkbare foto gevonden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Nu het bewijs nog.....

Bericht door Martin Snuverink »

Het lukt me niet een gat te schieten in de bewering van Theo. De gesteldheid van het landschap met hoogteverschillen kloppen prima. De foto is naar het noorden genomen. We kijken dan over de strook terrein tussen de Westwal en de Singel. Dit zijn de stroken die in veel vestingsteden zijn omgetoverd in plantsoenen of “wandelingen”.
Ik kan ook geen sluitend bewijs vinden en heb de Historische Vereniging Vrienden van Oud-Leerdam om raad gevraagd.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Leerdam, Singel1

Bericht door Martin Snuverink »

De heer T. A. Blom, voorzitter van de Historische Vereniging Leerdam, dus met enig gezag mag ik wel zeggen, reageerde op mijn verzoek als volgt.

Geachte heer,

Het betreft hier zoals u op het bord kunt zien het Hotel “Hof van Holland”, gelegen aan de Singel. Het was op het moment van de foto eigendom van Johannes Wildeman, die als beroep koffiehuishouder meekreeg. Dit was rond 1920. Daarvoor was het eigendom van Jan de Jong. De Singel was een buiten de stadsgracht gelegen weg die van Leerdam naar Leerbroek liep. In de volksmond sprak men meestal over “Achter de looierij” , daar er een leerlooierij gevestigd was. De foto is genomen vanaf de Lingedijk.
Het pand is inmiddels gesloopt en op de plaats ervan staan nu huizen. De Singel is nu een doodlopende weg als gevolg van de aanleg van de provinciale weg.
Ik hoop u met deze informatie van dienst geweest te zijn.
Met vriendelijke groet,
Teunis Blom
Voorzitter Historische Vereniging Leerdam

Met dank aan de heer Blom.
Hierbij is naar mijn bescheiden mening dit plaatje opgelost.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Leerdam, Singel 1, Hof van Holland

Bericht door Arnold Tak »

wat een mooie oplossing en wat een teamwork weer! Theo van G. voor de passing, Martin voor de voorzet en Teunis Blom van de Historische Vereniging Leerdam voor het afrondende werk: het scoren. Die oude krantenberichten leveren toch maar hele bruikbare en trefzekere hulp en informatie. Weer een kaart die dadelijk in een passende collectie terecht kan komen. Heren: dank, dank, dank!!!
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”