1334g sloop van gebouw

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1334g sloop van gebouw

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
1334g.jpg
1334g.jpg (109.17 KiB) 1461 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Geen sloop maar een bominslag

Bericht door Ingrid »

Tussen 12 en 14 september 1944 veroverden de Amerikanen Maastricht op de Duitsers. Op 14 september was ook de westelijke rivieroever bevrijd. Op zondag 17 september vlogen omstreeks kwart over acht 's avonds zes Duitse vliegtuigen op de stad aan. Door het hevige Amerikaanse luchtafweergeschut wist slechts één toestel een bom af te werpen boven de bebouwing. Het ca. vijfhonderd kilogram zware projectiel trof de Beyart, het klooster van de broeders van de Onbevlekte Ontvangenis aan de Brusselsestraat 38 (ook wel: broeders van Maastricht). Het vernielde het voorste gedeelte van het pand, de zgn. 'voorbouw', die geheel verloren ging. Dat gold ook voor het ernaast staande waterreservoir met een inhoud van veertig kubieke meter en een gewicht van zestig ton. De foto toont een deel van de ravage, met rechts het neergestorte reservoir.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

scan

Bericht door Ingrid »

Mijn scanprogramma is op tilt.
Om mijn bewering te staven heb ik twee literatuurverwijzingen: P.J.H. Ubachs, De Beyart, (Maastrichts Silhouet, 7), Maastricht 1981, p. 27, waar de vroegere voorbouw is afgebeeld. P.M.M.A. Bronzwaer, Maastricht bevrijd! En toen..? dl. 2, (Vierkant Maastricht, 12), Maastricht 1989, 144, waar exact dezelfde foto is afgebeeld. Zie ook pp. 145 en 199. Navraag bij dr. Ubachs verklaarde, waarom de hele voorbouw vanaf een muurtje van ca. 1,20 m moest worden herbouwd. De richting van de explosie had het water in het reservoir rechtstreeks het gebouw ingestuwd, waardoor de muren uit elkaar waren gedrukt.
Niet geregistreerd

klooster beyart

Bericht door Niet geregistreerd »

Voor Ingrid.

Gevonden op internet: http://images.google.com/imgres?imgurl= ... f%26sa%3DG

Ik hoop dat de link het doet, anders lukt dit mischien:



Afbeelding

Mvg W. Fennis
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Dank

Bericht door Ingrid »

Geweldige foto, mw/hr Fennis. Nooit eerder gezien (ik moet mij schamen).
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Maastricht, Brusselsestraat 38, klooster

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid en dhr. Fennis, reuze hartelijk dank voor uw oplossing, aanvullende info en bewijsopname. Daar zal mijn gast bijzonder mee in zijn nopjes zijn. Het heeft aan mijn kant even geduurd, mijn excuses daarvoor.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”