0275 witgepleisterd pand en bijgebouw met halfronde raampjes

Plaats reactie
Arnold Tak

0275 witgepleisterd pand en bijgebouw met halfronde raampjes

Bericht door Arnold Tak »

weer 9 ramen aan de voorzijde
de voordeur is gevat in hardsteen en het bovenlicht is haldrond
Bijlagen
0275.jpg
0275.jpg (190.81 KiB) 1627 keer bekeken
wijngaarden
Senior Zoeker

Bericht door wijngaarden »

op Del Campe staat een landhuis wat er wel erg veel op lijkt.. alleen de kelderramen kloppen niet.
zoeken op huize landzicht avezaath.
wellicht ee aanknopngspunt voor streek of architect
jan spoolder
Senior Zoeker

Huize Cellendonk in Avezaath?

Bericht door jan spoolder »

Aangespoord door de vorige reactie in deze topic even gezocht in Avezaath. Daar woonde de familie Heuff Cellendonk die bekend stonden als paardenhandelaren. Het zoekplaatje toont bij het landhuis diverse bijgebouwen, paardenstallen wellicht?

Op Gelderland in Beeld, zoek op Avezaath, een afbeelding van Huize Cellendonk. Helaas is linken naar de afbeelding niet mogelijk, maar volgens mij is dit exact hetzelfde landhuis als op het ZP, maar dan zonder de bijgebouwen en in nogal vervallen staat. Ik neem aan dat Sander v. Wijngaarden ook dit pand bedoelde. Alle details zijn hetzelfde, tot en met het halfronde bovenlicht, schoorsteentjes en zelfs het hekwerk voor het huis.

Dus: huize Cellendonk in Avezaath?
wijngaarden
Senior Zoeker

Bericht door wijngaarden »

beste jan ,

fantastisch

de foto die jij gevonden hebt is vrijwel zeker het zelfde pand die ik op het oog had , alleen die ik gevonden had is een moderne foto en heeft het pand een andere naam ..
op die moderne foto zijn de kelderramen weg .
ik heb arnold een bewijs opname gemaild
Rien Roodzant
Senior Zoeker

Bericht door Rien Roodzant »

Proficiat Jan (en ook Sander denk ik). Ik heb even een plaatje gemaakt wat hierbij gaat.
De rechterfoto is van Gelderland in Beeld.
Bijlagen
Avezaath-Cellendonk.jpg
Avezaath-Cellendonk.jpg (86.9 KiB) 1546 keer bekeken
Arnold Tak

Avezaath, Huize Cellendonk

Bericht door Arnold Tak »

Sander, wat een knappe oplossing, terwijl het pand er op Delcampe inderdaad toch echt anders uitziet. Neusje ..... hoor. Ik bedoel natuurlijk dat jer een neus voor hebt. Ook Jan en Rien, reuze bedankt dat jullie iedere twijfel hebben weggenomen en met mooie bewijsopnames komen. Ik zit alleen dan met de vraag: heet het landhuis dan op dit moment Landzicht?
Bijlagen
bewijs tak.jpg
bewijs tak.jpg (194.21 KiB) 1547 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker

Bericht door jan spoolder »

Ik vond in de genealogie van het geslacht Heuff een afbeelding van het huis Landzicht in Havezaath (op pag. 106). Het materiaal is auteursrechtelijk beschermd maar een linkje zal wel mogen. Volgens mij is Landzicht toch hetzelfde huis als Cellendonk.

http://books.google.nl/books?id=b4M5oHv ... ht&f=false

Het huidige huis Cellendonk is nog wel herkenbaar naast het oude. Ik denk dat Sander deze afbeelding heeft gezien. Er is nog maar 1 kelderraam over, ook zijn de dakkapellen en de ramen van de bovenverdieping veranderd.

http://www.fotogeorgeburggraaff.nl/inde ... mId=167086

(Edit: ik had eerst twijfels, maar Landzicht en Cellendonk zijn m.i. toch hetzelfde huis)
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”