1707g laadzone van trein


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1707g laadzone van trein

Bericht door Arnold Tak »

belijnde en gelopen fotokaart afgestempeld in Haarlem op 15 november 1921
de eigenaar zou graag weten waar de opname is genomen
Sander, Sjoerd en anderen, kunnen jullie er iets mee?
Bijlagen
1707ga.jpg
1707ga.jpg (237.37 KiB) 1362 keer bekeken
1707gb.jpg
1707gb.jpg (135.31 KiB) 1325 keer bekeken
Niet geregistreerd

kolensjouwers

Bericht door Niet geregistreerd »

We noemen dit een laad- en losplaats, of zo men wil, los- en laadplaats, kortweg de losweg.
Zo had elk station er één en dat maakt het er niet eenvoudig op, temeer daar er geen plaatsdetails te zien zijn. Het is in Nederland, dat wel, Nederlands goederenmaterieel uit de jaren 20. Mooi plaatje ook. Links achter de tweede wagen (niet: wagon) is de dakgoot zichtbaar van de goederenloods, maar ja, die waren er in die tijd op elk station. Van de gebouwen op de achtergrond zijn onvoldoende details te zien. Als er meer info is, zoals uit welke streek de andere foto's kwamen in deze reeks, of als er een achterzijde nadere info biedt, kunnen we verder komen, anders niet.
Niet geregistreerd

losweg

Bericht door Niet geregistreerd »

Natuurlijk zou het simpelweg de losplaats van Haarlem Goederenstation kunnen zijn. Ik heb op de diverse sites geen duidelijke foto's van de loods kunnen vinden. Nu staat hier het voormalige postexpeditieknooppunt. Als we een foto kunnen vinden, kunnen we verder komen. Met de plattegrond alleen komen we er niet.
Niet geregistreerd

losplaats

Bericht door Niet geregistreerd »

Het is natuurlijk een heel zwak bewijs maar ik denk dat ik iets heb.
Het ZP laat een losplaats zien globaal naar het noorden gezien. Op zich zou Haarlem Goederen dan kunnen.
Bestuderen van oude tekeningen van Hlmg leert dat de losplaats toen niet breed was. Tussen de sporen was hart op hart ongeveer 8 meter. Trek je daar tweemaal de halve breedte van het smalle vrijeruimteprofiel af, dan houd je ongeveer 5.50 m over. Dat kan kloppen met het ZP.
Later is het rechter spoor opgebroken; ik kan nog opzoeken in welk jaar. De losweg werd daardoor zo'n 4 meter breder. Mijn naoorlogse tekeningen laten een bredere losweg zien.
Op het ZP is uiterst links boven de wagen zichtbaar de windveer (afsluiting) van het dak van de goederenloods. We zien niet meteen de dakgoot van de loods; die zien we pas een aantal meters verderop, waarna we hem een tijdje kunnen volgen. Welnu, de loods van Haarlem vertoont op de tekeningen ook zo'n uitstulping.
We kijken op het ZP de losweg af naar het noorden waar, in de tijd van de foto, de spoorweghaven lag die aansloot op de Westergracht die op de foto naar rechts naar de stad loopt en naar links doodliep op de spoorweg. Op dat deel stonden uiteraard geen opstallen. Daarachter bevond (en bevindt) zich de bebouwing van de Westergracht. Op het ZP is daar niets herkenbaars van te zien.
Kunnen we een (lucht-)foto van die loods vinden? Sander?
Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”