belijnde gelopen fotokaart zonder zegel gestempeld 1925
op achterzijde staat geschreven: Nieuwste foto van "Vredelust". Fabricaat: Eigenaar. Groeten Oom Adel, Tante Gerri
verzonden naar Heerenveen
klein deel van stempel nog zichtbaar ...... ld.) kan dus mogelijk zijn afgstempeld in Zeeland (maar daar ziet het pand weer niet naar uit), maar ook in Friesland?
1662 vrijstaand woonhuis in wsch. Friesland
-
1662 vrijstaand woonhuis in wsch. Friesland
- Bijlagen
-
- 1662.jpg (147.49 KiB) 1102 keer bekeken
-
Dick Zweers mailde
Vaassensweg 15 in Terwolde
-
Dick Zweers mailde 10-02-2010
in elk geval in de Gelderse IJsselstreek. Ik denk Terwolde. Inmiddels ben ik daar zeker van Zie http://www.voorst.nl/smartsite.shtml?id=10355 het is Vaassenseweg 15.
Type: hallehuisboerderij
Bouwjaar: 1950-2000
Kenmerken: boerderij met langsdeel en dwarsgeplaatst voorhuis. Het schilddak van het voorhuis is grotendeels met Oud-Hollandse pannen gedekt. Op de nokeinden staan twee gemetselde schoorstenen. Rondom het dak een geprofileerde bakgoot op klossen boven een fries. (GM)
de afstempeling .ld. had dus geen betreking op Zld. maar op Gld.
wat ik niet begrijp: op de site waar de bewijsopname staat, wordt gemeld: Bouwjaar: 1950-2000, terwijl mijn fotokaart is afgestempeld in 1925.
Graag wil ik nog kwijt dat ik vind dat Dick met dit moeilijke ZP-tje een geweldige oplossing heeft verstrekt. Dick, GROTE KLASSE.
Type: hallehuisboerderij
Bouwjaar: 1950-2000
Kenmerken: boerderij met langsdeel en dwarsgeplaatst voorhuis. Het schilddak van het voorhuis is grotendeels met Oud-Hollandse pannen gedekt. Op de nokeinden staan twee gemetselde schoorstenen. Rondom het dak een geprofileerde bakgoot op klossen boven een fries. (GM)
de afstempeling .ld. had dus geen betreking op Zld. maar op Gld.
wat ik niet begrijp: op de site waar de bewijsopname staat, wordt gemeld: Bouwjaar: 1950-2000, terwijl mijn fotokaart is afgestempeld in 1925.
Graag wil ik nog kwijt dat ik vind dat Dick met dit moeilijke ZP-tje een geweldige oplossing heeft verstrekt. Dick, GROTE KLASSE.
-
Dick Zweers mailde mij 16-02
De bouwdatering van de boerderij op ZP 1662 komt uit de tekst van de gemeentelijke monumentenlijst die bij het bewijsplaatje hoort. Je ziet het vaker dat een datering op goed geluk wordt geschat en dan (misschien, helaas) een eigen leven gaat leiden. De mensen die er woonden heb ik goed gekend maar ik ben er nooit binnen geweest. Al meer dan 30 jaar is het een woonboerderij. Je hebt in de IJsselstreek veel boerderijen met een eeuwenoud gebintwerk waarvan de buitenmuren een stuk jonger zijn. Dat is hier niet het geval. Deze boerderij heeft in het (voormalig) bedrijfsgedeelte hoge langsmuren wat uitzonderlijk is. Afgezien van de bijgebouwen die mogelijk wat ouder zijn schat ik de bouwtijd op 1840-'50 zodat de dartering ook een verschrijving kan zijn. Deze boerderij hoort niet tot de erven die in de late middeleeuwen al bestonden. Die zijn, voorzover ze op een terp liggen, in eerste aanleg ouder dan de bedijking die in de 14e eeuw tot stand kwam. Het is me niet gelukt de kadastrale minuut te raadplegen. Dan had ik kunnen zien of er al voor 1840 een boerderij op deze plaats stond.
Een prachtfoto trouwens ! Het was voor mij geen moeilijk zoekplaatje, het enige wat (een beetje) moeite heeft gekost was het vinden van een bewijsfoto. Had ik even geluk dat het pand op de gemeentelijke monumentenlijst staat !
Door de vragen die er rijzen voel ik me aangemoedigd om eens na te gaan wat ik er van kan vinden. De naam Vuile Winkel beduidt volgens de één een hoek (denk aan winkelhaak) waar veel onkruid groeit, terwijl de ander zegt dat dit gewoon 'verre hoek' betekent; een eind van het dorp. 'Vóél' zegt het plaatselijke dialect en dat betekent zoveel als minderwaardig, niet veel bijzonders. Niet 'vuil' of smerig. Ik voel dus het meest voor de eerste verklaring. In 1648 was deze veldnaam bekend en in 1749 stond hier een katerstede, d.w.z. een boerderijtje van een dagloner. Dat was dus geen weelde. Op de kadastrale minuut van 1832 is nog de katerstede te zien. Later werd het een middelgrote boerderij. Dat is, denk ik, alleen maar mogelijk geweest door vruchtbare grond bij te kopen.
Een prachtfoto trouwens ! Het was voor mij geen moeilijk zoekplaatje, het enige wat (een beetje) moeite heeft gekost was het vinden van een bewijsfoto. Had ik even geluk dat het pand op de gemeentelijke monumentenlijst staat !
Door de vragen die er rijzen voel ik me aangemoedigd om eens na te gaan wat ik er van kan vinden. De naam Vuile Winkel beduidt volgens de één een hoek (denk aan winkelhaak) waar veel onkruid groeit, terwijl de ander zegt dat dit gewoon 'verre hoek' betekent; een eind van het dorp. 'Vóél' zegt het plaatselijke dialect en dat betekent zoveel als minderwaardig, niet veel bijzonders. Niet 'vuil' of smerig. Ik voel dus het meest voor de eerste verklaring. In 1648 was deze veldnaam bekend en in 1749 stond hier een katerstede, d.w.z. een boerderijtje van een dagloner. Dat was dus geen weelde. Op de kadastrale minuut van 1832 is nog de katerstede te zien. Later werd het een middelgrote boerderij. Dat is, denk ik, alleen maar mogelijk geweest door vruchtbare grond bij te kopen.