verzonden pbk met achterop BRIEFKAART
ook al doet het allemaal wat buitenlands aan met de helling, het vermoeden bestaat dat dit toch in Nederland en wel in Limburg is. Daar lopen de Maas en de Geul en wat al niet.
"op 't ogenblik zitten we in St. Pieter aan de grens, we zijn zonder dat de Holl. grenswacht ons zag tot aan de grens bij de Belgische schildwacht geloopen. We mochten echter niet door. We zitten nu weer bij de Holl. grenswacht en wel in het café aan de voorzijde van deze kaart met een x aangeduidt. Daarnaast is het douanekantoor. ......"
1789g pbk afgestempeld Maastricht 1919
-
- Berichten: 17286
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
1789g pbk afgestempeld Maastricht 1919
- Bijlagen
-
- 1789g.jpg (163.99 KiB) 1428 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm
Maatricht, Lage Kanaaldijk
We zien de grensovergang tussen NL en Belgie aan de Maas, aan de Lage Kanaaldijk bij de Lichtenberg/St. Pietersberg in Maastricht.
- Bijlagen
-
- grens MT.JPG (19.03 KiB) 1433 keer bekeken
-
- Berichten: 17286
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
Maastricht, Lage Kanaaldijk
Jan Lemmens, je hebt ons helemaal uit de droom geholpen. Toch Nederland, maar een afbeelding waarvan je er in Nederland met dat heuvelachtige terrein maar heel weinig zult tegenkomen, vermoed ik. Hartelijk dank en weer heel graag tot een volgende keer.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 904
- Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm
Ben ik even een paar uur uit de lucht en komt er een thuiswedstrijdje langs!
Dit is - zoals Jan Spoolder al aangaf - inderdaad het Nederlandse douanekantoor langs het in de negentiende eeuw door de Belgen gefinancieerde Kanaal Luik-Maastricht (1846-1849), toen in de gemeente Sint Pieter, na 1920 gemeente Maastricht. Over de grens heet het eerste dorp Klein Ternaaien (Petit Lanaye), ongetwijfeld velen nog bekend vanwege 'de stop van Ternaaien'.
Het vrachtschip komt uit het zuiden en zal nadat de vracht is ingeklaard verder varen naar Maastricht. Op de achtergrond is brug nr. 1 te zien, een voetbrug die tevens de eerste vaste oeververbinding was op Nederlands grondgebied. Het was een schuinlopende draaibrug die de laaggelegen westelijke oever van het kanaal (het 'land') verbond met de hoger gelegen oostelijke oever, de dijk langs de Maas, met daarop het oostelijk jaagpad.
Het kanaal is gedempt in de jaren 1960. Hier loopt nu het zuidelijk gedeelte van de Maasboulevard, met als westelijke en oostelijke 'ventweg' respectievelijk de Lage en de Hoge Kanaaldijk. Wie tegenwoordig naar de cementfabriek ENCI rijdt, rijdt door het stroombed van het vroegere kanaal.
Ten tijde van de foto heette het hier 'Kanaalweg'. Het douanegebouw (toen nr. 125) werd geflankeerd door het café van de expediteur Volkers (nr. 126a). Bij het pandje links (nr. 124) bevonden zich tot de komst van binnenvaartschepen met motor stallen voor wisselpaarden om de boten te trekken. Later werd de trekkracht geleverd door Citroën-halftracks. (Over dit vergeten kanaal zie het tweetalige fotoboek van Wil Lem en Rob Kamps, Le Canal de Liège à Maestricht, un chenal oublié/Het kanaal van Luik naar Maastricht, een vergeten vaarweg, Zaltbommel 2009, 144 blz.)
Dit is - zoals Jan Spoolder al aangaf - inderdaad het Nederlandse douanekantoor langs het in de negentiende eeuw door de Belgen gefinancieerde Kanaal Luik-Maastricht (1846-1849), toen in de gemeente Sint Pieter, na 1920 gemeente Maastricht. Over de grens heet het eerste dorp Klein Ternaaien (Petit Lanaye), ongetwijfeld velen nog bekend vanwege 'de stop van Ternaaien'.
Het vrachtschip komt uit het zuiden en zal nadat de vracht is ingeklaard verder varen naar Maastricht. Op de achtergrond is brug nr. 1 te zien, een voetbrug die tevens de eerste vaste oeververbinding was op Nederlands grondgebied. Het was een schuinlopende draaibrug die de laaggelegen westelijke oever van het kanaal (het 'land') verbond met de hoger gelegen oostelijke oever, de dijk langs de Maas, met daarop het oostelijk jaagpad.
Het kanaal is gedempt in de jaren 1960. Hier loopt nu het zuidelijk gedeelte van de Maasboulevard, met als westelijke en oostelijke 'ventweg' respectievelijk de Lage en de Hoge Kanaaldijk. Wie tegenwoordig naar de cementfabriek ENCI rijdt, rijdt door het stroombed van het vroegere kanaal.
Ten tijde van de foto heette het hier 'Kanaalweg'. Het douanegebouw (toen nr. 125) werd geflankeerd door het café van de expediteur Volkers (nr. 126a). Bij het pandje links (nr. 124) bevonden zich tot de komst van binnenvaartschepen met motor stallen voor wisselpaarden om de boten te trekken. Later werd de trekkracht geleverd door Citroën-halftracks. (Over dit vergeten kanaal zie het tweetalige fotoboek van Wil Lem en Rob Kamps, Le Canal de Liège à Maestricht, un chenal oublié/Het kanaal van Luik naar Maastricht, een vergeten vaarweg, Zaltbommel 2009, 144 blz.)
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm