4424 straatwand in zeer wsch. Rotterdam huisnrs. 9 en 11 v.r.n.l.

Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

De panden aan de Glashaven zijn hoger dan elders in 010 (vier woonlagen).
Ze passen in het beeld van; waterstad, ten zuiden van de Schielandsche Hogezeedijk, van Arnold hiervoor.

Op locaties met een kanaal was er vaker aan weerszijden een; bomenrij, smalle weg, smalle stoep.
Na demping van het kanaal resteert in het midden, een relatief brede strook. Zeer geschikt voor doorgaand verkeer zoals trams, dus ook op de Glashaven vanaf 19-06-1927: http://www.rovm-digitaal.nl/railvervoer ... nen-1212a/

De bomen staan op ongeveer dezelfde afstand van elkaar op het zp.
Er staan uiterst rechts echter 2 bomen die te dicht achter elkaar staan voor een goede vergelijking met een locatie aan de Glashaven.
Ik betwijfel overigens of dit platanen zijn. Indien toch dan is het zp aanzienlijk jonger dan voorgaande vivat foto bij Arnold of deze bij Arnoud (1918):http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... lie421.jpg

Castro is ontslagen rond 1925, mogelijk is het zp van na 1925: http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... 04.ead.pdf

Jammergenoeg is het stichtingsjaar op pandkaarten van de Glashaven 9, bij de SAR van 1954.
http://rotterdam.rvc.nl/pandkaarten/ima ... pg=19&pn=0

Toch maar weer eens een plattegrondje uit 1923 van de SAR: 1975-1179-5A, van deze ¨van bovenaf zoeker¨. De Bierhaven (ten oosten van en parallel met de Glashaven) kent dezelfde settings...
https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/23953562960/
Arnold Tak

geachte medezoekers, Paul en Martin

Bericht door Arnold Tak »

Het idee van Paul 'Glashaven' vond ik op zich een eye-opener. Zelf niet aan gedacht. Zijn redenering vind ik eigenlijk wel plausibel, al is de afstand tussen de gevels mogelijk wel ietsje meer dan de door Martin veronderstelde 20 meter.
Helaas heb ik in eigen verzameling geen beeldmateriaal om te checken of we met Glashaven (westzijde aan de kant van de Wijnhaven) goed zitten.
Ik zal een drietal afbeeldingen uit eigen verzameling plaatsen om daarmee de sfeer alsmede de bebouwing te schetsen.
De eerste opname geeft de Bierhaven weer (zie ook Stadsdriehoek deel 2, afbeeldingen 56 en 57). De tweede en derde opname is van de Glashaven, beide zijn naar het oosten genomen, De eerste van de twee is genomen vanuit de toren van de Zuiderkerk, met rechts de Oranjestraat) De laatste laat dezelfde panden zien op straatniveau. Qua hoogte en bouwstijl vertonen ze wel wat overeenkomsten met het zoekplaatje, ook al zie je op mijn opnames toch duidelijk het meer bedrijfsmatige gebruik van de panden.
Zelf ben ik ooit begonnen met het maken van een overzichtje van straten en lanen in Rotterdam met een middenberm, maar ik realiseer me dat dat nog geen juiste en volledige opsomming geeft.
Bijlagen
4424-g.jpeg
4424-h.jpg
4424-i.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Ook nog even gekeken of dit op de Bierhaven kon zijn, maar het kadastrale beeld van 1910 spreekt dit tegen.
Het probleem van de westelijke waterstad is dat vrijwel alle panden daar in 1910 diep 19e-eeuws waren. Er waren slechts enkele jongere panden (fin de siècle) zichtbaar, doorgaans te zien aan de speklagen en andere versieringen. Hiervan zijn er enkele te zien op de 2e foto van Arnold (panorama) zoals rechtsonder het 4e pand van rechts met dwars zadeldak en de huizenreeks met 4 dakkapellen uiterst links.
De panden van het zp waren er in 1890 nog niet. Als zij op de Bierkade waren geweest waren er ook voorgangers geweest. Het adresboek vermeldt voor de panden 9 en 11
1890: 9) woonhuis met bewoners uit het arbeidersmilieu en een bierhuishouder.
11) bewoners uit het arbeidersmilieu
1901: 9) De Crediet Vereeniging, Agentschap Rotterdam en A.H. Bolk pakhuisknecht;
9-11) Magazijn van Wijnmalen en Hausmann, in machinerieën.
1905: 9) A.H.P.M de la Couture;
9-11 zie anno 1901
1908:` 9) zie anno 1905
11) Wautier en Paro, bouwmaterialen, tegel en marmer handel; 2 bewoners met de naam Schouten.
1910: 9a) zie 9) anno 1905
11a) zie 11) anno1908
11b) zie 11) anno 1908 (Schouten).

De panden van het zp zijn gebouwd tussen 1890 en 1915. De panden Glashaven 9 en 11 zijn in die tijd niet vervangen door nieuwbouw, waaruit ik concludeer dat het niet aan de Glashaven kan zijn.
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Jammer maar leerzaam :( . Want eigenlijk had dus deze vraag eerst beantwoord moeten worden:

@Arnold: Het pand nummer 9 heeft twee ovale huisnummerbordjes. dan zouden de huisnummers normaal gesproken de toevoeging a en b moeten hebben. Is er een toevoeging te zien?

Wellicht kunnen details scans huisnummers nog uitsluitsel bieden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

@Paul, de vraag over de huisnummertoevoegingen heeft Arnold op 7 januari al beantwoord. Ja, met a en b dus.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Diergaardelaan

Eureka! Het is de Diergaardelaan.
Huisnummer 11 met de trapgevel is overduidelijk te zien op http://collecties.stadsarchief.rotterda ... a/455180/1.
Dit is GAR catalogusnummer 1988-1761.

Verdere argumentatie heb ik wel, maar is niet meer nodig. Toch wil ik u een stukje bewoningsgeschiedenis, op basis van de adresboeken, niet onthouden.

1890:
De Diergaardelaan was nog niet volledig bebouwd. 1, 3 en 5 bestonden, 7-9 waren er nog niet, 11 (met trapgevel) bestond, 13-35 waren er nog niet, 37-59 bestonden.

1905:
9) Wed. J. van den Bergh, particulier
9) W.N.F. Sibmacher Zijnen, redacteur N.R.C.
11) J.J. Hagenbeek, makelaar

1910:
9a) H.A.M. Werner, graanfactor
9b) Wed. J. van den Bergh, particulier
N.B. De toevoegingen a en b dateren vanaf 1909. De foto zal dus niet ouder zijn dan van 1909.

1915:
9a) Mr. A.Tj. Reitsma, advocaat & procureur
9a) Mr. A.J. Thomas, advocaat & procureur
9a) G. Biel, handelsagent
9b) Wed. J. van den Bergh, particulier

1920:
9a) H.F. Verschure
9a) J.A.S. Endtsz
9a) Jhr. Mr. A. Stern, adv &proc.
9b) geen vermelding
11) C. Hanson Dz., directeur “De Woningaankondiger”
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Proficiat Martin!

Arnold was op 7/1 wel motiverend maar niet erg overtuigend v.w.b. de huisnummertoevoegingen, n.b.: ¨achter de negens op beide bordjes staat in ieder geval nog wat¨!
Arnold Tak

Diergaardelaan 11 (deels) en 9

Bericht door Arnold Tak »

Martin, excellentie (afgeleide van excellent), je fixte het weer. Niks ten zuiden van Schielands Hoge Zeedijk, niks Schiedam. Ik had dan wel op mijn overzicht je 'met middenberm' de Diergaardelaan staan, maar had niet de flauwste ingeving om het hier te zoeken. N a je oplossing nog gezocht naar een aansluiting van deze kaart met iets in mijn collectie, maar niet kunnen vinden. Wel op een kaart vaag de trapgevel ontdekt, waarbij het pand rechts ervan in aanbouw is. Maar dan moet je op voorhand wel weten waar te zoeken. Mooi dat het Stadsarchief deze afbeelding showde. Nu mijn vierde fotokaart van de noordelijke kant van de Diergaardelaan erbij. Je begrijpt dat ik je bijzonder erkentelijk ben voor je medewerking, inspanning en vondst. Hetzelfde gevoel wil ik graag tegen Paul uitspreken die zich ook heel wat moeite getroostte om de juiste lokatie te vinden. Ik dank jullie dan ook hartelijk. Jullie hebben weer een gelukkig mens van me gemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”