kennemergaardeweg
Geplaatst: di jun 26, 2018 8:54 pm
Jullie kunnen gerust zijn: het is de Kennemergaardeweg. Het betreft de dubbele wachterswoning 7A/B. Die staat wat achteruit en dat komt omdat de spoorweg Haarlem - Beverwijk - Uitgeest hier vroeger rechtdoor liep, terwijl die nu naar het oosten afbuigt, het station Santpoort Noord aandoet, waar na de omlegging de lijn naar IJmuiden naar links afsplitste. Juist die lijn volgde tot aan het Noordzeekanaal het oorspronkelijke tracé dat met brug over het Noordzeekanaal naar Beverwijk leidde. Je kunt op het ZP de vlakke grasbaan nog zien, waar vroeger het spoor lag. De nieuwe lijn boog verder naar het oosten af en ging na de halte Driehuis de Velsertunnel in.
Dit woningtype, en daarbij ook nogal wat dubbele, stond langs de gehele lijn van Haarlem naar Uitgeest, genummerd van 1 tot 18. Er zijn er nog enkele bewaard gebleven.
Overigens is er en was er hier bij het Zoekplaatje nooit sprake van een onbewaakte overweg. Toen de lijn nog rechtdoor lag werd de overweg bediend door wachtpost 7. In de omgelegde lijn kwam meteen een ahob. Het begrip onbewaakte overweg is achterhaald: alle overwegen in Nederland zijn immers onbewaakt, op twee na. Bij het station Naarden-Bussum is nog een bewaakte overweg, waar een wachter (overigens zit die in Amersfoort) de overweg sluit, en in Roermond is er één die wordt bediend door een wachter in Maastricht! Alle andere overwegen zijn dus onbewaakt, maar de meeste zijn wel beveiligd met een ahob of aki. Er zijn nog meer types, en er zijn ook nog meer dan 100 onbeveiligde overwegen, tegenwoordig aangeduid als niet-technisch beveiligd, omdat er alleen Andreaskruisen staan.
Helaas heeft de pers, en soms zelfs ProRail zelf, het nog wel eens over de onbewaakte overweg, waar men een onbeveiligde bedoelt. Niet meer aan meedoen na deze les!
Dit woningtype, en daarbij ook nogal wat dubbele, stond langs de gehele lijn van Haarlem naar Uitgeest, genummerd van 1 tot 18. Er zijn er nog enkele bewaard gebleven.
Overigens is er en was er hier bij het Zoekplaatje nooit sprake van een onbewaakte overweg. Toen de lijn nog rechtdoor lag werd de overweg bediend door wachtpost 7. In de omgelegde lijn kwam meteen een ahob. Het begrip onbewaakte overweg is achterhaald: alle overwegen in Nederland zijn immers onbewaakt, op twee na. Bij het station Naarden-Bussum is nog een bewaakte overweg, waar een wachter (overigens zit die in Amersfoort) de overweg sluit, en in Roermond is er één die wordt bediend door een wachter in Maastricht! Alle andere overwegen zijn dus onbewaakt, maar de meeste zijn wel beveiligd met een ahob of aki. Er zijn nog meer types, en er zijn ook nog meer dan 100 onbeveiligde overwegen, tegenwoordig aangeduid als niet-technisch beveiligd, omdat er alleen Andreaskruisen staan.
Helaas heeft de pers, en soms zelfs ProRail zelf, het nog wel eens over de onbewaakte overweg, waar men een onbeveiligde bedoelt. Niet meer aan meedoen na deze les!