Indien de Gemeente Rotterdam deze foto zelf gemaakt heeft (of heeft laten maken), dan valt de door Martin genoemde locatie aan de Noldijk af.
Immers, er was daar voor de GR geen enkele reden om foto's te maken of te verzamelen (er waren destijds zelfs geen "annexatie" plannen).
Maar ook indien mijn achterdocht onterecht is, kan ik me geen zeer groot gebouw voorstellen in de omgeving van de Noldijk en rond het moment, dat dit zp gemaakt is.
Dit in tegenstelling tot het gebied rondom Rhoonse brug.
Ik kan me voorstellen dat documentatie hieromtrent lastig te vinden is.
De GR is ook in deze omgeving weer eens, zeer vernieuwend te werk gegaan.
De Rhoonse brug evenals de Rhoonse sluis, zijn verdwenen bij de aanleg van de A15 (omstreeks 1960).
Ook ik heb weer even moeten zoeken naar een plattegrond van de westelijke zijde van Rhoonse brug.
Een plattegrond waarop al wel de uitbreiding van de havenspoorbaan tussen de Zuidhoek en Heyplaat zichtbaar is.
Dus zuidelijk en westelijk van het vliegveld Waalhaven (zie bijlage).
Lichtval en ook schaduwen vanaf de dijk passen m.i., bij een het maken van dit zp, indien gemaakt in de middag en zomers.
Ook ik vermoedde riet, op de voorgrond van het zp.
Maar bij nader inzien zal het vlas zijn.
Opvallend genoeg, lag er aan de Rijsdijk een vlasfabriek.
Zie verder ook vooral de foto's in de video´s van deze omgeving.
http://www.youtube.com/watch?v=hJCkbGZtctY
http://www.youtube.com/watch?v=GaW68kQKfnE
Verder valt me op dat ook zp 1379g (1e foto) in dit gebied gemaakt is (
http://goo.gl/maps/l45RE).
Mogelijk zijn er, met betrekking tot deze en andere foto's uit het GAR-archief, conclusies te trekken uit; administratieve gegevens of lens onvolkomendheden.
Daarbij denk ik aan nummering, vuil, fabrikant negatief etc.
Mij vielen vooral de technisch vergelijkbare onvolkomendheden, aan linker randen op.
Enfin, ook daarmee zou zp 1380g (2e foto), gelocaliseerd worden in deze omgeving.
De eerder door mij verzochte scan van dit zp, in een beduidend hogere resolutie bespaart iedereen vast een hoop tijd.
Hierbij bied ik aan deze scan zelf te maken, mits van het originele negatief.
p.s. Vooruitlopend of er links een kraan zichtbaar is zou het ook goed een 6kV mast kunnen zijn (in de volksmond een hoodpanningsmast).
Deze lagen in 1938 rondom de Waalhaven (zie bijlage).