4387 klein bootje op rivier met gebouwen langs oever, fotograaf uit Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4387 klein bootje op rivier met gebouwen langs oever, fotograaf uit Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
fotograaf is Frans Oostmeijer, Rechthuislaan 34, Rotterdam (in adresboek 1934 Beneden Oostzeedijk 71a); Rechthuislaan is op Zuid, Katendrecht
achterop een stempeltje van: Bingham & Lugt, Agent- en Comm. handel, Witte Huis, Rotterdam
ergens op de IJssel of Lek?
Bijlagen
4387.jpeg
4387a.jpeg
4387c.jpeg
4387b.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het scheepje voert een vlaggetje met de opdruk 'Neptunus'.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het scheepje voert een vlaggetje met de opdruk 'Neptunus'.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bakkerskil bij Krimpen aan de Lek?

Bericht door Martin Snuverink »

Een vrij stromende rivier zonder uiterwaard en met een binnendijks op de kruin verspreid bewoonde harde dijk. Dit kwam maar op een beperkt aantal plekken voor.
Links meen ik een stoomgemaal te zien met vrij korte schoorsteen en met een seinmast, die bij stoomgemalen veel voorkwam om met een in de top gehesen lantaarn de omgeving te informeren over te verwachten hoge waterstanden.
Aannemende dat de fotograaf zich op de wal bevond, kan dit water niet zeer breed zijn.
Ik heb – na diverse ‘nieten’ - gekeken naar de Bakkerskil aan de Molendijk 108 te Krimpen a/d/ Lek: Gemaal Hendrikus de Jong. Het pomphuis bestaat nog. Zie Nederlandse Gemalen Data Base http://www.gemalen.nl/gemaal_detail.asp?gem_id=1196.
Het kaartbeeld van de topokaart van Ouderkerk a/d/ IJssel van 1922 komt goed overeen. De telegraafpalen op de dijk staan ook op de topokaart van 1922.
Het dijkhuis met mansardedak van Molendijk 90 lijkt op het dijkhuis rechts van het mastje op het zp, maar ik durf het niet aan de verschillen door verbouwing te verklaren.
Neptunus was o.m. een handelsvereniging (scheepsprovisie- en victualiënhandel, waarschijnlijk dus een soort parlevinkerclub van die naam, 1913–1922, Gedempte Bierhaven 37; 1923-1925, Boompjes 21,1926 1939: Boompjes 92). Een parlevinkerbootje stel ik me echter iets groter voor, maar ik sluit het niet uit. Dit brengt ons overigens de locatie niet dichterbij, maar de datering misschien wel.
Graag de visie van anderen.
Cees Schuller
Junior Zoeker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 1:48 pm

Bericht door Cees Schuller »

Het heeft veel weg van een bazenbootje ( griendbazen in de Biesbosch ) van de Firma C. de Boon uit Werkendam. Navraag staat uit bij een Werkendam deskundige.
Cees Schuller
Junior Zoeker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 1:48 pm

Bazenbootje

Bericht door Cees Schuller »

Dit is inderdaad het bazenbootje “Piet”” van de firma K. de Boon en Zoon in Werkendam. De baas heette geen Piet de Boon maar alleen het bootje had die naam.
In de jaren dertig is het houten opbouwtje verhoogd en kwamen er grotere ramen in. Met dit bootje gingen de griendbazen de Biesbosch in om de voortgang bij het riet snijden en het hout hakken te controleren.

De achtergrond is mogelijk de Merwedijk bij Boven-Hardinxveld.
Cees Schuller
Junior Zoeker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 1:48 pm

Hardinxveld Het Anker Rivierdijk

Bericht door Cees Schuller »

De schoorsteen links : Omdat de rivierdijk bij Hardinxveld tegenover Werkendam ligt is deze mogelijk van de oude kopergieterij Het Anker vlak bij het voetveer naar Werkendam
bij de uitspanning "De drie snoeken ".
Bijlagen
Kopergiederij Het Anker.JPG
Cees Schuller
Junior Zoeker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mar 28, 2008 1:48 pm

Westeinde bij Papendrecht.

Bericht door Cees Schuller »

Door leden van de site oud Hardinxveld werd de Westeinde in Papendrecht als mogelijkheid genoemd.
Bijlagen
Westeinde Papendrecht.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”