4956g treinstel in aanbouw SvW

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4956g treinstel in aanbouw SvW

Bericht door Arnold Tak »

treinstel in aanbouw,
aanhef Haarlem,
wie weet meer / waar?
Bijlagen
4956gScan0019.jpg
4956gaScan0020.jpg
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Op basis van de cabine dacht ik hier eerder aan de basis voor een "elektrische motorwagen" zoals de Heemaf rond 1925 (af-)gebouwd heeft.

http://www.holechistorie.nl/images/stor ... -small.jpg

In Haarlem werd er samengewerkt met de: Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, aan het Stationsplein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beijnes
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Dit is aan de Verspronckweg in Haarlem. Plaatje volgt
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Aan de Verspronckweg in Haarlem, was de werk-en stelplaats gevestigd van de Fa.Beijnes. Ik heb nog geen foto kunnen vinden maar wel een tekening van de werkplaats. Later zat op deze plaats de Fa. Wickes.
Bijlagen
Beijnes-Verspronckweg.jpg
wickes-verspronckweg-Haarlem.jpg
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

Beste Rien , dank voor je bijdrage ..ik denk zeker dat het klopt . Echter zit nog met een vraag welk pand zien we rechts naast de tram , dit zou aan de verspronckweg moeten staan maar kan het daar niet plaatsen in de rij woningen ?? wie wel ?? :cool:
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Ik heb er ook geen foto's van kunnen vinden, wel een foto van het type wagon van het ZP. Er is een vereniging N V B S, Nederlandse Vereniging Belangstellenden Spoor en Tramwegwezen in Amersfoort. Zij beschikken over een zeer uitgebreid dossier, is niet on-line te raadplegen, alleen voor leden. Neem eens contact op en mogelijk kunnen zij het antwoord geven van dit zoekplaatje. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 4_1935.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

zojuist ontving ik een mail van Sjoerd Eeftens

Bericht door Arnold Tak »

Aan de constructie te zien hebben we hier wel te maken met een rijtuig van Nederlandse makelij van Beijnes, maar niet met een rijtuig dat hier te lande gebruikt zou worden. Dit is zoals Paul al zegt een rijtuig bestemd voor een spoorwegmaatschappij in het voormalige Nederlands Indië. Het is geen tramrijtuig want het heeft/krigt spoor- stoot en trekwerk. De buffers zitten nog niet aan het frame. Ik ga het type voor je na, maar dat kan heel even duren, en dan kan ik ook iets zeggen over de spoorwegmaatschappij.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Eeftens
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Ik denk ook dat het een rijtuig voor Ned.Indië betreft. Aan de onderstellen te zien zijn die niet definitief. Indië heeft smalspoor en ik dacht dat die onderstellen in Indië werden gemonteerd.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

rijtuig in aanbouw

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Dit heet een rijtuig; een treinstel is een min of meer vaste combinatie van rijtuigen. Bij het spoor spreekt men van een rijtuigbak of kortweg een bak. Het woord wagon is alleen bruikbaar voor een goederenwagen, maar zoals aan dat laatste woord is te zien: bij het spoor spreekt men niet van wagons maar van wagens.
Nederlands Indië had ook een normaalspoornet van de NIS (Nederlands-Indische Spoorwegmaatschappij). Het lag met enkele uitlopers op Java rond Semarang, Solo en Yogyacarta. Het werd daar het breedspoornet genoemd omdat de rest op Java smalspoor was en omdat dat uiteraard daar normaalspoor was. Het rijtuig op het ZP staat inderdaad op tijdelijke draaistellen, maar dat was in die tijd gebruikelijk. De draaistellen kwamen tot in onze eeuw vaak van andere fabrieken dan de rijtuigbak. De bak is nog niet geschilderd in de veelal witte kleur van de Oost en er ontbreken nog ruiten, plaatwerk en buffers. Het kan best zijn dat het rijtuig in Nederlands Indië is afgewerkt. Er is wel een centrale koppeling aangebracht en die werd niet toegepast in het 1067 mm spoormaterieel; dat had namelijk een centrale bufferkoppeling en geen buffers zoals wij ze kennen.
Ik heb nog geen bouwserie kunnen achterhalen maar de NIS heeft zeer waarschijnlijk wel met de Nederlandse bouwers zaken gedaan; ook locomotieven en ander ijzerwerk zoals perronkappen, beveiligingstoestellen, bruggen en railmateriaal werden hier gemaakt en waren vaak volkomen met het onze spullen uitwisselbaar. Het spul ging uiteraard per schip heenwaarts.
Ik ben echter nog niet helemaal overtuigd van de gebouwen van Beijnes in Haarlem. Daarvan ontbreekt nog bewijs. Beijnes had ook een vestiging in Beverwijk met zelfs eigen perrons ten noorden van het station. Is het daar?
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Hierbij een plaatje van Beijnes in Beverwijk. De fabriek werd in 1950 geopend.
De situatie van het zoekplaatje kan ik niet in Beverwijk plaatsen, is ook zeker van vóór 1950.
Ik heb bij Beijnes in Beverwijk gewerkt.
Bijlagen
Beijnes0002.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”