Pagina 1 van 1

8156 dieseltrein

Geplaatst: za aug 12, 2023 2:41 pm
door Arnold Tak
8156.jpeg
onbelijnde ongelopen fotokaart
achterop in potlood: Haarlem C WPL 1949 excursie N.V.B.S.

Re: 8156 elektrische trein

Geplaatst: za aug 12, 2023 3:03 pm
door Sicco Fockens
Diesel ;-) ;een diesel-5.


Arnold: oehhhhhh, een diesel dus, ik ga het bij Onderwerp veranderen
Sicco, Bedankt!

Re: 8156 dieseltrein

Geplaatst: ma aug 14, 2023 11:23 pm
door Sicco Fockens
Het grote gebouw met de doorlopende ontluchtingsnok en het kleine gebouwtje met de luchtkap, die boven het eerste couperaam van het koprijtuig te zien is, staat ook op deze foto: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/82C ... 01000A07E8. Haarlem inderdaad.

Re: 8156 dieseltrein

Geplaatst: di aug 15, 2023 11:04 am
door Sjoerd Eeftens
De dieselvijven werden kort voor het uitbreken van WO II afgeleverd. Er zijn er 18 gebouwd, met 2 extra motorwagens; deze hadden ook een bagageafdeling. Ze hebben gereden tot 1974, toen Zaandam - Hoorn - Enkhuizen geëlektrificeerd werd. Daarna zijn ze gesloopt. Met name de motorwagens hadden veel onderhoud nodig; vandaar de twee extra gebouwde exemplaren.
Na WO II waren er veel onherstelbare rijtuigen door oorlogsschade, met nog zeer weinig kilometers op de teller. Er waren van dit type geen treinstellen vermist. Er zijn er na de oorlog slechts 14 geheel opgeknapt, waaronder het treinstel op de foto, waartoe er flink met de bakken (rijtuigen) is gehusseld. Het nummer net voorbij de treeplank van de machinistencabine is helaas niet te lezen, maar het zal er één tussen 51 t/m 62 zijn. 71 of 72 kan ook, dat maakt 14 treinstellen. De laatste twee weken af omdat er een rijtuig in reed dat voorheen meereed in een elektrisch treinstel. Er was toen immers behoefte aan dieselmaterieel omdat de koperen bovenleiding toch nog niet overal hing. 'Met deze treinstellen is voor de oorlog nog een record gevestigd op het lange rechte eind tussen Hoogeveen en Assen, waarbij 174 km/h werd geklokt. Het duurde echter lang om dat te bereiken; ze blonken uit in langzaam optrekken en daarna doordieselen, al kwam dat op de diesellijntjes na de oorlog (waar je maar 100 km/h mocht) niet echt tot zijn recht. Ze boden veel plaats en dat kwam wel uit op het forensenbaanvak Hoorn - Amsterdam.

Re: 8156 Haarlem, Hoofdwerkplaats NS

Geplaatst: wo aug 16, 2023 5:56 pm
door Arnold Tak
Sicco en Sjoerd, de liefde voor treinen spat er vanaf. Het is toch heerlijk als je een bepaalde deskundigheid hebt opgebouwd en je die kunt koesteren. Herkenbaar. Ik dank jullie hartelijk voor jullie bijzonder interessante reacties.