8222g kazerne militairen - JvDG

Hier staan de nieuwste zoekplaatjes! Zodra ze zijn opgelost, verhuizen ze naar de categorie "Opgelost". Zijn ze na 6 weken nog niet opgelost, dan verhuizen ze naar de desbetreffende categorie.
Plaats reactie
Arnold Tak

8222g kazerne militairen - JvDG

Bericht door Arnold Tak »

8222g.jpeg
8222ga.jpeg
8222gb.jpeg
8222gc.jpeg
belijnde ongelopen fotokaart
het stempeltje achterop kunnen achterhalen:
erkend fotograaf
J.W. Schoenmaker
P. Krugerstraat 3
Apeldoorn
ATzp
Zoeker

Re: 8222g kazerne militairen - JvDG

Bericht door ATzp »

Een beginnetje…

Uniform
De Nederlandse Landmacht werd na de beëindiging van WO II gekleed met uniformen, welke gedumpt waren door Engelse en Canadese troepen. Dit uniform werd Veldtenue M37 ’ khaki mele’ of Battle Dress genoemd.

Voor november 1946
Op de foto staat links een militair met sergeant-strepen op zijn mouw naar Brits model (punt omlaag). Dit Britse model is na november 1946 bij de Nederlandse landmacht vervangen door een eigen Nederlands model (punt omhoog). De naam van de sergeant staat middenonder op de kaart, maar kan ik niet lezen

Soort eenheid
Dit is een Nederlandse eenheid in opleiding. Bij de battledress die de militairen dragen is de bovenste knoop gesloten. Op de het uniform en de baret zijn geen onderdeelstekens aangebracht. Dit bleef zo tot de opleiding was voltooid. Alleen de sergeant draagt de bovenste knoop open.

Lijken mij dienstplichtigen.
Al kort na de Tweede Wereldoorlog werd de dienstplicht in Nederland weer ingevoerd, in mei 1946 werd de eerste na-oorlogse lichting opgeroepen. Foto zal dus tussen mei en oktober 1946 gemaakt.

Fotograaf uit Apeldoorn, dus kazerne in Nederland.
N.m.m. geen oorlogsvrijwilligers voor Ned. Indië. Die kregen hun opleiding in het buitenland.
De vrijwilligers krijgen eerst een korte training in Engeland. Een groot deel gaat naar Wolverhampton, waar de Prinses Irene Brigade is opgericht. Anderen komen terecht in Australië. In Kamp Darley krijgen de vrijwilligers, samen met KNIL-troepen en Surinaamse vrijwilligers, verdere training.

Nu de kazerne nog. Iets voor de deskundigen.
ATzp
Zoeker

Re: 8222g kazerne militairen - JvDG

Bericht door ATzp »

Arnold, deze afbeelding staat ook als "7716g militairen met wapens - JvdDC" op deze site. Met fotograaf uit 's Gravendeel.

ATzp, bedankt voor je tip, helaas is mijn gast niet goed in het beheren van zijn aangeleverde zoekplaatjes. Zelf zie ik zoveel langskomen dat ik het dan ook niet meer weet.

Arnold: "Nu de kazerne nog. Iets voor de deskundigen." We weten na jouw naspeuringen heel veel over deze militairen en hun kledij. Stel je voor om hem te verhuizen naar opgelost zonder de juiste lokatie of kijken we het nog even aan? Onlangs zijn er nog zoekplaatjes opgelost die al 15 jaar geleden waren geplaatst.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe zoekplaatjes”